عنوان | دیدگاه دانشآموزان و مشاوران دبیرستانی در آموزش مسائل جنسی و بررسی همگرایی آنها |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1402 |
محدوده صفحات | 205-197 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر آموزش مسائل جنسی تربیت جنسی محتوای تربیت جنسی آموزش جنسی مشاوران دانشآموزان دختر دبیرستانی نگرش دانشآموزان دختر دانشآموزان دبیرستانی مسائل جنسی قائم شهر (شهرستان) نگرش دختران مشاوران مدارس مشاوران زن دیدگاه دانشآموزان |
چکیده |
مقدمه: آموزش مسائل جنسی به دانش آموزان یکی از موضوعاتی است که به دلیل حساسیت های فرهنگی نیازمند بحث و بررسی است. لذا هدف این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان و مشاوران نسبت به ضرورت و محتوای تربیت جنسی می باشد. روش کار: این پژوهش یک بررسی کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. فرآیند نمونه گیری بر اساس اهداف مطالعه هدایت شد و تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. نمونه شامل 15 دانش آموز دختر و 9 مشاور زن از دبیرستان های شهرستان قائم شهر بود. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای مورس استفاده شده است. یافتهها: در طول مطالعه، شش مضمون اصلی پدیدار شد که هر کدام شامل موضوعات فرعی مشترک و منحصربهفرد بودند. مضامین اصلی شامل: 1) ضرورت ارائه آموزش جنسی، 2) الزامات تربیت جنسی زنان جوان، 3) چالش های ارائه و دریافت آموزش جنسی در خانه و مدرسه، 4) منابع مناسب اطلاعات جنسی، 5) مناسب بودن سن شروع آموزش جنسی، و 6) رویکرد آموزشی برای پرداختن به مسائل جنسی. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان میدهد که هم دانشآموزان و هم مشاوران معتقدند که ارائه آموزش جنسی بهموقع و مناسب میتواند آسیبهای احتمالی متعددی را کاهش داده و به رفاه نوجوانان کمک کند. در نظر گرفتن مضامین ضروری آموزشی که توسط دانشجویان و مشاوران درک می شود، برنامه ریزی مؤثرتری را در این حوزه تسهیل می کند. |
کد مقاله | 46900 |
تعداد بازدید | 45 |
|