عنوان | استفاده از رسانه و گرایش به جراحی زیبایی در زنان جوان ایرانی: یک مدل ساختاری |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1401 |
محدوده صفحات | 67-59 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | زن ایرانی دانشجویان دختر ایران شناخت اجتماعی تصویر بدنی زنان و جراحی زیبایی دانشگاه اصفهان مصرف رسانهای رسانههای جمعی زنان جوان گرایش زنان مدل ساختاری نگرانی از تصویر بدنی بهرهمندی از وسایل ارتباط جمعی عمل زیبایی استفاده از رسانه الگوهای رسانهای تمایل به جراحی زیبایی ظاهر بدنی باورها در مورد ظاهر درونیسازی الگوهای رسانه |
چکیده |
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور آزمون مدل ساختاری تاثیرات استفاده از رسانه بر گرایش زنان جوان ایرانی به جراحی زیبایی، با توجه به نقش میانجیگر درونی سازی الگوهای رسانه، باورها در مورد ظاهر و نگرانی از تصویر بدنی، انجام شد. روش کار: طرح پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. 325 دانشجوی دختر دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 به مقیاس های مصرف رسانه و باورها در مورد ظاهر، سیاهه نگرانی از تصویر بدنی، و پرسشنامه های نگرش های فرهنگی-اجتماعی به ظاهر و گرایشات جبرانی برای زیبایی و تناسب اندام پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با روش برآورد حداکثر درستنمایی استفاده شد. نتایج: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که شاخص های برازش برای مدل پژوهش در حد مطلوبی است. همچنین نتایج آزمون اثرات مستقیم با استفاده از روش برآورد حداکثر درست نمایی نشان داد که تمامی تأثیرات مستقیم مدل به جز تأثیر باورهای ظاهری بر گرایش به جراحی زیبایی معنادار است (01. ˂ p). در نهایت، نتایج آزمون اثرات غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استرپ پارامتریک نشان داد که تمامی اثرات غیرمستقیم مدل معنادار است (01. ˂ p). نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر از اهمیت نقش درونی سازی الگوهای رسانه و نگرانی از تصویر بدنی در گرایش زنان ایرانی به جراحی زیبایی حمایت می کند. |
کد مقاله | 46895 |
تعداد بازدید | 71 |
|