عنوان | مطالعه پدیدارشناسی روایت زنان هیأت علمی از توازن کار و زندگی |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 21 شماره 1 پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 93-65 |
کلید واژه | آموزش عالی زنان در آموزش عالی تجربه زنان دانشگاه الزهرا تجربه زیسته پدیدارشناسی اعضاء هیئت علمی زن دانشگاه خوارزمی تهران تعادل کار زندگی دانشگاه ایلام دانشگاه قم دانشگاه خواجه نصیر تهران |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجربیات زیستهی زنان عضو هیات علمی در فرایند توازن کار و زندگی انجام در سپهر در سپهر فلسفی تفسیرگرایی، با رویکرد کیفی، و با استفاده از روش پدیدارشناسی طراحی شده است. ابزار جمعآوری داده مصاحبهی نیمه ساختارمند و مشارکتکنندگان در پژوهش ۱۶ عضو هیات علمی زن از دانشگاههای خوارزمی، الزهراء (س) و خواجه نصیر (استان تهران) و دانشگاه قم (استان قم) و دانشگاه ایلام (استان ایلام)، مجرد و متاهل، از رشتهها و گروههای متفاوت فنی، علوم پایه، هنر و علوم انسانی، در سطوح مربی، استادیار و دانشیار، با راهبرد نمونهگزینی هدفمند در دسترس انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد روایت زنان عضو هیات علمی مشارکتکننده در پژوهش از آنچه در فرایند توازن کار و زندگی تجربه کردهاند را می توان در شش مقولهی اصلی «سبک زندگی زنان عضو هیات علمی»، «دشواریهای فرایند جذب»، «مشوقها»، «موانع تجربهشده توازن کار و زندگی»، «راهبردهای تجربهشدهی توازن کار و زندگی» و «پیشنهادهایی برای توازن» دستهبندی کرد. نهایت آنکه به نظر میرسد نهاد دانشگاه به دگردیسی نوینی برای پذیرش حضور زنان و همراهی با آنان به عنوان نیروهای حرفهای نیاز دارد. |
کد مقاله | 46879 |
تعداد بازدید | 60 |
|