عنوان | نقش گفتمانهای حاکم در محیط خانوادگی و تحصیلی بر تمایل مهاجرت به خارج از کشور |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مشاوره و رواندرمانی خانواده شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 222-193 |
کلید واژه | مهاجرت محیط خانواده فضای خانوادگی مهاجرت بینالمللی گفتمان خانوادگی گفتمان تحصیلی تمایل به مهاجرت |
چکیده |
گفتمان موجود در فضای خانواده و تحصیلی در ترغیب به مهاجرت مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی گفتمانهایی در فضای خانوادگی و تحصیلی در شکلگیری تمایل به مهاجرت تأثیرگذارند، انجام شد. این مطالعه به روش کیفی با استفاده از نظریه زمینهای سازه گرا صورت گرفت. جامعه آماری در این تحقیق شامل تمام افراد 19 تا 38 سال میشود که تمایل به مهاجرت دارند. از میان این افراد نمونهگیری بهصورت هدفمند و مصاحبه بهصورت نیمه ساختاریافته انجام شد. نهایتاً با تعداد 12 مشارکتکننده (8 زن و 4 مرد)، مصاحبهها به اشباع رسید و از این تعداد با 7 نفر به شکل حضوری در محیط دانشگاه و در منزل مشارکتکننده مصاحبه صورت گرفت و با پنج نفر به شکل اینترنتی تصویری انجام شد. دادهها با کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استخراج گردید، درمجموع 34 مفهوم در ارتباط با تأثیرگذاری گفتمانهای موجود در فضای خانوادگی و تحصیلی در قالب 11 مفهوم محوری دستهبندی شد و درنهایت در سه حیطه کلی گفتمان زمینهساز کلان، گفتمانهای زمینهساز میانی و گفتمانهای زمینهساز خرد طبقهبندی شدند. عامل مربوط به گفتمان زمینهساز کلان شامل تبلیغات رسانههای جمعی، عوامل مربوط به گفتمان زمینهساز میانی شامل ضعف ساختارهای علمی، فضای نامناسب سیاسی و مذهبی، مشکلات اجتماعی، فقدان عدالت، فقدان امکانات و تشویق و ترغیب اطرافیان و عوامل مربوط به گفتمان زمینهساز خرد شامل گفتمان ناامیدی و تلف کردن عمر، گفتمان اهمیت پیشرفت و رشد شخصی، گفتمان عدم امنیت روانی و گفتمان جستوجوگری و تجربیات تازه شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد گفتمانها در فضای خانوادگی و آموزشی نقش به سزایی در تغییر باورها و ارزشهای افراد ایفا میکند؛ و این تأثیرات چه به شکل آگاهانه و یا نا آگاهانه موجب افزایش تمایل به مهاجرت میگردد. |
کد مقاله | 46854 |
تعداد بازدید | 52 |
|