عنوان
|
الگوی معادلات ساختاری رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس انسجام و جو عاطفی خانواده با میانجیگری اخلاق تحصیلی |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
سعیده سبزیان - هوشنگ گراوند - عباسعلی سلیمانی خشاب |
مشخصات نشریه
|
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 18 شماره 2 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
264-241 |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر خرم آباد (شهرستان) معادلات ساختاری انسجام خانواده جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی اخلاق تحصیل جو خانواده جو عاطفی رفتارهای مدنی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف الگوی معادلات ساختاری رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس انسجام و جو عاطفی خانواده با میانجیگری اخلاق تحصیلی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد به تعداد 9981 دانشآموز در سال تحصیلی 96-1395 بود که از این میان 240 نفر بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین (2015) تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بر حسب ناحیه و پایه تحصیلی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اخلاق تحصیلی حسینینژاد و همکاران (1394)؛ رفتار مدنی- تحصیلی گلپرور (1389)؛ جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964) و انسجام خانواده سامانی (1381) استفاده شد. دادهها با روش آماری همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها بین انسجام خانواده و اخلاق تحصیلی با رفتارهای مدنی تحصیلی رابطه مثبت نشان دادند (01/0 p < )، ولی جو عاطفی خانواده و رفتارهای مدنی تحصیلی رابطه معنیداری را نشان ندادند (05/0 < P). همچنین نتایج حاکی از آن بود که انسجام خانواده با نقش میانجی اخلاق تحصیلی میتواند رفتارهای مدنی تحصیلی را تبیین کند (01/0 p < ). با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد میشود با ایجاد انسجام در خانواده زمینه تقویت بنیانهای اخلاقی را در فرزندان فراهم کرد که این امر باعث افزایش رفتارهای مدنی تحصیلی (پایبندی به قواعد، یاریرسانی و مشارکت، برقراری روابط صمیمانه) در آنان میشود.
|