عنوان | تدوین مدل علی پایداری و رضایت زناشویی بر اساس خصایص زناشویی با میانجیگری مدیریت تعارض |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 18 شماره 1 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 193-173 |
کلید واژه | رضایت زناشویی کرمانشاه حل تعارض مدیریت تعارض معلمان زن معلمان ابتدایی زنان شهر کرمانشاه معلمان متأهل پایداری زناشویی بی ثباتی زناشویی تدوین مدل علی ثبات زناشویی معلمان زن متأهل خصایص زناشویی |
چکیده |
هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین مدل علی پایداری و رضایت زناشویی بر اساس خصایص زناشویی با میانجیگری مدیریت تعارض در معلمان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان زن متأهل مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 1401 بود. جهت انتخاب حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران از مدارس ابتدایی کرمانشاه تعداد 35 مدرسه به طور نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس از بین این مدارس تعداد 250 معلم انتخاب و به پرسشنامههای رضایت زناشویی (MHS) ناتانو و همکاران (1973)، پرسشنامه مدیریت تعارض انریچ (1982)، شاخص عدم ثبات زناشویی (MII) ادوارز و همکاران (1987) و پرسشنامه خصایص زناشویی کریسماروزن-گراندون (1998) پاسخ دادند. نتایج نشان داد ضرایب همبستگی بین حل تعارض، رضایت زناشویی و پایداری زناشویی با نمره کل ویژگیهای زناشویی به ترتیب برابر 309/0، 452/0 و 707/0 بوده که در سطح 01/0 > P معنیدار است. در نتیجه میتوان گفت که مدیریت تعارض به عنوان میانجیگر رابطه پیامدهای مثبت زناشویی بر اساس خصایص زناشویی عمل میکنند و در مداخلات زناشویی میتوانند هدف درمانی مشاوران خانواده قرار گیرند. |
کد مقاله | 46834 |
تعداد بازدید | 50 |
|