عنوان | بررسی نقش جامعهپذیری مبتنی بر آموزش در آمادگی برای ازدواج |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 2 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 98-73 |
کلید واژه | ازدواج جامعهپذیری تلویزیون دختران مجرد زندگی زناشویی مدرسه تهران پدر فضای مجازی خانواده گروه همسالان آموزش آمادگی برای ازدواج آمادگی به ازدواج پسران مجرد مادر |
چکیده |
یکی از عوامل مهم رضایت زناشویی، آمادگی ازدواج است و نقش جامعهپذیری در ایجاد این آمادگی، مهم و قابل بررسی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جامعهپذیری در زمینۀ ازدواج و زندگی زناشویی مبتنی بر آموزش توسط عوامل مختلف جامعهپذیری شامل پدر، مادر، مدرسه، تلویزیون، فضای مجازی و همسالان بر آمادگی ازدواج است. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعۀ آماری شامل دختران و پسران مجرد ساکن شهر تهران بوده که از بین آنان تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ آمادگی ازدواج قلیلی رنانی (1391) و پرسشنامۀ محقق ساختۀ آموزشهای ارائه شده در زمینۀ ازدواج و زندگی زناشویی توسط عوامل مختلف جامعهپذیری گردآوری شده و با استفاده از نرمافزار SPSS 25 تحلیل شده است. بر اساس یافتهها میانگین نمرۀ جامعهپذیری مبتنی بر آموزشهای عوامل مختلف جامعهپذیری متفاوت بوده و به ترتیب آموزشهای مادر با میانگین نمرۀ 68.59، پدر با 59.94، همسالان با 47.25، فضای مجازی با 46.62، تلویزیون با 31.08 و مدرسه با 28.65 قرار گرفته است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد فقط جامعهپذیری از طریق آموزشهای مادر بر آمادگی ازدواج مؤثر است. بر این اساس برای بهرهمندی بیشتر و بهتر از جایگاه ویژۀ مادر در فرایند جامعهپذیری فرزندان برای ازدواج و زندگی زناشویی، آگاهیبخشی و ارائۀ آموزشهای لازم به مادران در این زمینه پیشنهاد میشود. همچنین سیاستگذاری و برنامهریزی برای بهرهگیری از ظرفیت سایر عوامل جامعهپذیری، شامل پدر، مدرسه، تلویزیون و فضای مجازی، میتواند نقش مؤثری در ایجاد و افزایش آمادگی ازدواج ایفا نماید. |
کد مقاله | 46823 |
تعداد بازدید | 69 |
|