• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی بر اساس شیوه‌های رویارویی با استرس و سبک زندگی در دختران نوجوان
تعداد صفحات 18
نویسنده فریده حمیدی - فاطمه پورکلهر
مشخصات نشریه  مطالعات زن و خانواده - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 29
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 28-10
کلید واژه دختران نوجوان  سندرم پیش از قاعدگی  دانش‌آموزان دختر  استرس  سبک زندگی  سبک مقابله هیجان‌ مدار  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  سبک‌های مقابله با استرس  آمل (شهرستان)  دانش‌آموزان نوجوان  استرس نوجوانی  دانش‌آموزان پایه یازدهم متوسطه  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  استرس دختران  
چکیده این پژوهش با هدف پیش‌بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی بر اساس شیوه‌های رویارویی با استرس و سبک زندگی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه ‌انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، جزء مطالعات توصیفی نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان متوسطه دوم پایه یازدهم شهر آمل در نیمسال تحصیلی دوم 1400-1399 تشکیل دادند که بر اساس جدول کرجسی مورگان 269 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه های اختلال سندروم پیش از قاعدگی (PSST) استینر (2003)، شیوه‌های رویارویی با استرس (CISS) اندلر و پارکر (1990) و سبک زندگی (LSQ) لعلی و همکاران (1391) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از ماتریس همبستگی و ضریب رگرسیون گام به گام با استفاده از نزم‌افزار 23spss استفاده شد. نتایج نشان داد شیوه‌های رویارویی با استرس و سبک زندگی از توان تبیین و پیش‌بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی برخوردارند. از این رو به ترتیب، شیوه‌های رویارویی هیجان مدار با استرس و سپس ورزش و تندرستی و سلامت معنوی از مولفه‌های سبک زندگی، در سه گام توانسته‌اند میزان 13 درصد از واریانس علایـم اختلال سـندرم پـیش از قاعـدگی را تبیین و پیش بینی کنند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود مشاوران و مربیان تربیتی در مدارس شــناخت صحیــح سبک زندگی و آمـوزش رویایی با استرس را جهت پیشگیری از بروز اختلال سندروم پیش از قاعدگی در برنامه‌ آموزشی و جلسات آموزشی مدارس دخترانه مورد توجه قرار دهند.

کد مقاله 46819
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397