عنوان | احساس امنیت در محوطههای خوابگاهی با تأکید بر متغیرهای نظم و کنترل اجتماعی و مؤلفههای فردی و ارائه راهکارهای کاربردی بهبود فضا (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه بجنورد) |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 139-105 |
کلید واژه | دانشجویان دختر احساس امنیت کنترل اجتماعی نظم اجتماعی خوابگاه دانشجویی دانشجویان خوابگاهی خوابگاه دختران دانشگاه بجنورد دختران خوابگاهی محوطه خوابگاهی |
چکیده |
زمینه و هدف: شناسایی عوامل موثر بر تامین امنیت و برقراری احساس امنیت، از پیششرطهای هرگونه برنامهریزی در جهت ارتقای سطح امنیت جامعه است. امنیت در سطوح مختلف از جمله اجتماعی، قابل تحلیل است. هدف از این پژوهش، بررسی احساس امنیت بر پایهی متغیرهای نظم و کنترل اجتماعی و مولفههای فردی در نمونهی محوطهی خوابگاهی دختران دانشجوی دانشگاه بجنورد است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی اجرا کمی و پیمایشی است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، 278 نفر برآورد شدهاست. پرسشنامه محققساخت بهعنوان ابزار جمعآوری داده بهکار رفت. روایی پرسشنامه طبق-نظر متخصصین حوزه و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (88/0) تایید شد. دادهها پس از بررسی نیکویی برازش، در مرحلهاول با آزمون تیتکنمونه و در مرحلهدوم با استفاده ازروش تحلیل همبستگی و رگرسیون بهروش همزمان تجزیه وتحلیل شدند. یافتهها: تفاوت معنادار مقادیر متغیرهای کنترل و نظم اجتماعی با استفاده از آزمون تی تک نمونه اثبات شد. همچنین با در نظر گرفتن اهمیت مولفههای فردی در مدل، متغیرهای حمایت خانواده، رسانه، سطح تحصیلات، نگرش نسبت به پلیس، رعایت حجاب، پایندی به مذهب و وضعیت اقتصادی و اجتماعی، در مجموع 75 درصد از واریانس مربوط به متغیر «احساس امنیت» را تبیین می نمایند. نتیجهگیری: متغیرهای تحقیق در دو مرحله و برحسب معناداری شناسایی و اولویت بندی شدهاند که هر یک به نحوی در احساس امنیت دختران در محوطهی خوابگاهی تاثیرگذار هستند. برنامهریزی و طراحی فضاهای خوابگاهی، بایستی زمینهی حضور امن زنان را فراهم آورد و این امر مستلزم توجه بیشتر به متغیرهای معنادار و تعیینکننده، توسط نهادهای مسئول خواهد بود. |
کد مقاله | 46807 |
تعداد بازدید | 18 |
|