• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان احساس امنیت در محوطه‌های خوابگاهی با تأکید بر متغیرهای نظم و کنترل اجتماعی و مؤلفه‌های فردی و ارائه راهکارهای کاربردی بهبود فضا (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه بجنورد)
تعداد صفحات 35
نویسنده عاطفه صداقتی - ملاحت امانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 20
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 139-105
کلید واژه دانشجویان دختر  احساس امنیت  کنترل اجتماعی  نظم اجتماعی  خوابگاه‌ دانشجویی  دانشجویان خوابگاهی  خوابگاه دختران  دانشگاه بجنورد  دختران خوابگاهی  محوطه خوابگاهی  
چکیده زمینه و هدف: شناسایی عوامل موثر بر تامین امنیت و برقراری احساس امنیت، از پیش‌شرط‌های هرگونه برنامه‌ریزی در جهت ارتقای سطح امنیت جامعه است. امنیت در سطوح مختلف از جمله اجتماعی، قابل تحلیل است. هدف از این پژوهش، بررسی احساس امنیت بر پایه‌ی متغیرهای نظم و کنترل اجتماعی و مولفه‌های فردی در نمونه‌ی محوطه‌ی خوابگاهی دختران دانشجوی دانشگاه بجنورد است.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه‌ی اجرا کمی و پیمایشی است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، 278 نفر برآورد شده‌است. پرسشنامه محقق‌ساخت به‌عنوان ابزار جمع‌آوری داده به‌کار رفت. روایی پرسشنامه طبق-نظر متخصصین حوزه و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (88/0) تایید شد. داده‌ها پس از بررسی نیکویی برازش، در مرحله‌اول با آزمون تی‌تک‌نمونه و در مرحله‌دوم با استفاده ازروش تحلیل همبستگی و رگرسیون به‌روش همزمان تجزیه وتحلیل شدند.
یافته‌ها: تفاوت معنادار مقادیر متغیرهای کنترل و نظم اجتماعی با استفاده از آزمون تی تک نمونه اثبات شد. همچنین با در نظر گرفتن اهمیت مولفه‌های فردی در مدل، متغیرهای حمایت خانواده، رسانه، سطح تحصیلات، نگرش نسبت به پلیس، رعایت حجاب، پایندی به مذهب و وضعیت اقتصادی و اجتماعی، در مجموع 75 درصد از واریانس مربوط به متغیر «احساس امنیت» را تبیین می نمایند.
نتیجه‌گیری: متغیرهای تحقیق در دو مرحله و برحسب معناداری شناسایی و اولویت بندی شده‌‌اند که هر یک به نحوی در احساس امنیت دختران در محوطه‌ی خوابگاهی تاثیرگذار هستند. برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای خوابگاهی، بایستی زمینه‌ی حضور امن زنان را فراهم آورد و این امر مستلزم توجه بیشتر به متغیرهای معنادار و تعیین‌کننده، توسط نهادهای مسئول خواهد بود.

کد مقاله 46807
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397