عنوان | تأثیر مداخله آموزشی تفکر مثبت در اضطراب کووید 19، خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در میان بانوان بازنشسته |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده- ناصر يوسفي - علمی تخصّصی شماره 2 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 140-115 |
کلید واژه | اختلالات روانی اضطراب اضطراب زنان خودکارآمدی عمومی مثبت اندیشی خودکارآمدی بیماریهای روانی زنان زنان بازنشسته مازندران آموزش تفکر مثبت مهارتهای مثبت اندیشی بازنشستگان سوادکوه (شهرستان) کووید 19 ساماندهی شناختی هیجان اضطراب کرونا |
چکیده |
زمینه: بروز اختلالات روانشناختی و اضطراب به دنبال شرایط اپیدمی، از عوارض روانشناختی بحران کووید-۱۹ است. تشخیص وضعیت سلامت روان و میزان بروز اختلالات روانشناختی در گروه بازنشستگان در طی دوران همه گیری کووید-۱۹ حائز اهمیت است. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی مداخله آموزشی تفکر مثبت بر اضطراب دوره کووید 19 و خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در بانوان بازنشسته میان 50 تا 75 سال در شهرستان سوادکوه بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری دربرگیرنده بانوان بازنشسته البرز مرکزی سال 1401 در استان مازندران بودند. از میان این بانوان 30 نفر از کسانی که اضطراب بیشتری داشتند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای اضطراب بیماری کرونا (Alipur, 2018)، پرسشنامه ساماندهی شناختی هیجان (Garnefsky, Kraaij, & Spinhoven, 2002) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (Schweitzer & Jerusalem, 1979) استفاده شد. در تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS23 از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. روش مداخله پژوهش بهصورت آموزش مهارت تفکر مثبت توسط پژوهشگر طی 10 جلسه 5/1 ساعته برای 10 هفته متوالی انجام گرفت. محتوای آموزشی بهکاربرده بر اساس کتاب تفکر مثبت و مثبتگرایی کاربردی نوشته (Quilliam, 2007) و کتاب کودک خوشبین نوشته (Seligman et al, 2006) انتخاب و برنامه آموزشی بر اساس آن طرح ریزی شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 2/98 درصد از تغییرات اضطراب دوره کرونا و 3/99 درصد از تغییرات خودکارآمدی و 9/98 درصد از تغییرات ساماندهی شناختی هیجان تحت تاثیر مداخله بهدستآمده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد با توجه به اینکه در سطح معنی داری مربوط به دوره پیشآزمون و پسآزمون، تمامی سطوح معنی داری از 5 درصد کوچکتر بهدستآمده است، ازاینرو می توانیم با 95 درصد اطمینان ادعا نماییم آموزش تفکر مثبت بر کاهش اضطراب دوره کرونا و خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در بانوان بازنشستگان مؤثر است. |
کد مقاله | 46796 |
تعداد بازدید | 37 |
|