• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی روانشناسی مثبت بر خودشفقتی و قدردانی در بین زوجین دارای مشکلات زناشویی
تعداد صفحات 14
نویسنده پندار جاهد عطائیان - حسن شمس اسفند آباد - عبدالحسن فرهنگی
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 2 پیاپی 16
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 369-356
کلید واژه مشکلات زناشویی  تهران  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  قدردانی  زوجین دارای تعارض زناشویی  روان‌‌شناسی مثبت  تعارض زناشویی  شفقت خود  زوج‌های تهرانی  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی روان‌شناسی مثبت بر خودشفقتی و قدردانی در بین زوجین دارای تعارضات زناشویی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل زوجین دارای مشکلات زناشویی شهر تهران که در سال 1400 به مراکز مشاوره تهران (کلینیک تارا شعبه 1 و 2 و کلینیک بهجو) مراجعه کرده بودند (184 زوج) بودند که از میان آنها 30 زوج با شرط دارا بودن شرایط پژوهش و تمایل به شرکت در پژوهش به روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه و در هر گروه 15 زوج، گمارده شدند. برای مداخلات درمانی روان‌شناسی مثبت از پروتکل رشید و سلیگمن شامل 10جلسه 90 دقیقه‌ای (2013) استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودشفتقی نف (2003) و پرسشنامه قدردانی مک کلایف (2002) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم افزار SPSS- V26 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌‌ها نشان داد که در مرحله پس‌آزمون، تفاوت معنا‌داری بین گروه‌ آزمایش با گروه گواه وجود دارد (001/0 > P) و روش مداخله‌ای می‌تواند بر خودشفقتی (14/32 = F ، 001/0 > P ) و قدردانی زوجین (64/7 = F ، 001/0 > P ) درگیر، اثربخش واقع گردند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان بیان کرد که روان‌شناسی مثبت به عنوان یک روش درمانی مؤثر می‌تواند در بهبود، خودشفقتی و قدردانی و به تبع آن کاهش مشکلات زناشویی زوجین مورد استفاده قرار گیرد و به روانشناسان و متخصصان زوج درمانی توصیه می‌شود از این روش درمانی برای بهبود روابط بین زوجین استفاده کنند.

کد مقاله 46790
تعداد بازدید 45

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397