• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل جامعه‌شناختی هویت مدرن و هویت دینی زنان مورد مطالعه: زنان جوان نسل پس از انقلاب اسلامی شهر اهواز
تعداد صفحات 29
نویسنده فرزین حاتمی کاکش - نبی اله ایدر - احمدعلی حسابی
مشخصات نشریه  زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 16 پیاپی 59
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 93-65
کلید واژه هویت دینی  هویت زنان  هویت مدرن  سرمایه اجتماعی  تحلیل جامعه‌شناختی  سرمایه اجتماعی زنان  زنان جوان  هویت دینی زنان  اهواز (شهرستان)  
چکیده هویت یکی از اجزای اصیل واقعیت ذهنی است و در رابطه­ دیالکتیکی با جامعه قرار دارد و بر اثر فرایندهای اجتماعی تشکیل می­ شود، باقی می­ ماند و تغییر می­ کند، یا حتی در نتیجه­ روابط اجتماعی، از نو شکل می­ گیرد. با توجه به تنوع منابع هویتی، می­ توان چهار بعد مهم هویت جمعی در ایران شامل هویت ملّی، هویت قومی، هویت دینی و هویت مدرن را برشمرد. هویت مدرن به ­ویژه در سال­ های اخیر در ایران شکل گرفته و بخشی از شخصیت فرد ایرانی را تشکیل می­ دهد. هدف پژوهش حاضر، شناخت وضعیت هویت­ های دینی و مدرن به­ عنوان دو بُعد مهم هویتی نسل پس از انقلاب و ارتباط میان این دو وجه هویتی و همچنین بررسی نقش برخی عوامل تأثیرگذار بر این اشکال هویتی است. روش مطالعه حاضر، پیمایش و جمعیت آماری آن شامل کلیه زنان 18 تا 42 سال شهر اهواز در سال 1399 و حجم نمونه تحقیق 191 نفر است. نتایج نشان می­دهد که نسبت میان هویت مدرن و هویت دینی، به شکل معناداری معکوس است، بدین معنی که با تقویت هر یک، دیگری تضعیف خواهد شد. در تبیین هویت مدرن بر اساس هویت دینی و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می­ توان گفت 0.186 درصد از تغییرات هویت مدرن به وسیله­ متغیرهای مستقل تبیین می­ شود، و هویت دینی با مقدار بتا 0.281-، بهترین پیشگوی هویت مدرن به شمار می­ رود. همچنین در تبیین هویت دینی بر اساس هویت مدرن و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می­ توان گفت 0.365 درصد از تغییرات هویت دینی به وسیله­ متغیرهای مستقل تبیین می­ شود، و سرمایه اجتماعی با مقدار بتا 0.503، بهترین پیشگوی هویت دینی به شمار می­ رود.

کد مقاله 46770
تعداد بازدید 48

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397