• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پدیدارشناسی تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار از حمایت‌های اجتماعی
تعداد صفحات 26
نویسنده غلامرضا تبریزی کاهو - کیوان صالحی - حسین کشاورز افشار - یاسر مدنی
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 34 شماره 1 پیاپی 89
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 138-113
کلید واژه حمایت اجتماعی  زنان سرپرست خانوار  تجربه زنان  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  مشهد  زنان مشهد  
چکیده زمینه و هدف: شواهد نشان می‌دهد برخلاف روند افزایشی سرپرستی خانوارها توسط زنان، کیفیت و کمیّت حمایت‌های اجتماعی از ایشان ارتقا نیافته است؛ این امر به بروز و تشدید مشکلات و آسیب‌هایی فردی و اجتماعی دامن زده ‌است؛ از این‌ رو در پژوهش حاضر تلاش شد تا با واکاوی در تجربۀ زیستۀ ایشان از حمایت‌های اجتماعی و شناخت عمیق مسائل و معضلات این قشر در معرض آسیب، راهکارهای مناسب ارائه شود.
روش: این پژوهش با روش پدیدار‎‍شناسی و مصاحبه با 21 زن سرپرست خانوار شهر مشهد، که به شیوۀ هدفمند و با روش‌های نمونه‌گیری ملاکی و بیشینۀ پراکنش انتخاب شده بودند، اجرا شد. داده‎‍ها با استفاده از مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند، گردآوری و سپس با روش کُلایزی تحلیل شد.
یافته‎‍ها: زنان سرپرست خانوار، حمایت‎‍های اجتماعی را در چهار مضمون شامل «تجربۀ زیسته از حمایت»، «عزت نفس»، «رفتار حمایت‌کننده» و «پیوندهای اجتماعی» ادراک می‎‍کنند. حمایت‎‍ها برای عده‎‍ای موجب رشد عزت نفسشان ‌می‎‍شود؛ در مقابل، گروهی معتقدند که عزت نفسشان کاهش می‎‍‎‍یابد. همچنین براساس اینکه این حمایت‎‍ها توسط چه کسانی و با چه هدفی صورت می‎‍گیرد، ادراک آنان در قالب مضامین دیگری تجربه می‎‍شود. برخی معتقدند که این حمایت‎‍ها پیوندهای اجتماعی‎‍شان را مستحکم می‎‍کند و گروهی اعتقاد دارند که منزوی‎‍تر شده‎‍اند. فضای حمایتی برای بیشتر آنان بر بی‌اعتمادی، به‌خصوص نسبت‌به مردان بنا شده ‎‍است؛ بنابراین همنوایی و کناره‎‍جویی، محورهای اصلی پیوندهای اجتماعی‎‍ آنان است؛ ولی برای بیشتر آنان این حمایت‎‍ها به‌عنوان یک ضربه‎‍گیر روانی عمل می‎‍کند.

کد مقاله 46758
تعداد بازدید 27

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397