• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر متن‌های علمی بر تغییر مفهومی و هیجان‌های معرفتی دانش‌آموزان پایه ششم با توجه به نقش جنسیت
تعداد صفحات 25
نویسنده زهرا چراغی خواه - پروین کدیور - مهدی عربزاده
مشخصات نشریه  تدریس پژوهی - دانشگاه کردستان سال 11 شماره 1 پیاپی 31
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 91-66
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  تهران  تفاوت جنسیتی  دانش‌آموزان پسر  دانش‌آموزان پایه ششم  منطقه 17 تهران  متن توضیحی  متن تکذیبی  متن تکمیلی  تغییر مفهومی  هیجان‌های معرفتی  متن علمی  
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بلندمدت متن‌های توضیحی، تکذیبی و تکمیلی بر تغییر مفهومی دانش‌آموزان پایه ششم بود. همچنین، نقش تفاوت‌های جنسیتی در اثربخشی متن‌ها بر تغییر مفهومی و هیجان‌های معرفتی بررسی شد. تحقیق حاضر به روش آزمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه ششم منطقه 17 تهران بود. از طریق نمونه‌گیری در دسترس 155 دانش‌آموز انتخاب و به ‌صورت تصادفی به سه گروه متنی منتسب شدند. در مرحله اول، اثربخشی متن‌ها بر تغییر مفهومی و هیجان‌های معرفتی باتوجه به تاثیر نقش جنسیت ازطریق اجرای پیش‌آزمون–پس‌آزمون مقایسه شد. در مرحله دوم، اثربخشی بلندمدت متن‌ها بر تغییر مفهومی ازطریق پس‌آزمون تاخیری انجام شد. ابزارهای تحقیق شامل متن‌های محقق ساخته و پرسشنامه هیجان‌های معرفتی (pekrun et al, 2016) بود. روش تحلیل داده‌های مرحله اول، تحلیل واریانس تک عاملی و تحلیل کوواریانس تک عاملی و در مرحله دوم، t همبسته بود. یافته‌ها با سطح معناداری 0.05 در مرحله اول نشان داد تاثیر اجرای متن‌ها هم بر هیجان‌های معرفتی و هم بر تغییر مفهومی در هر دو نمونه معنادار است. نتایج تفکیکی نشان داد درمورد تاثیر متن‌ها بر هیجان‌های معرفتی تفاوت جنسیتی وجود ندارد. ازنظر تاثیر متن‌ها بر تغییر مفهومی، در نمونه پسران تاثیر متن تکمیلی بر تغییر مفهومی تفاوت معناداری با متن تکذیبی و توضیحی داشت و در نمونه دختران، تاثیر متن تکذیبی بر تغییر مفهومی تفاوت معناداری با متن تکمیلی و توضیحی داشت. یافته‌های مرحله دوم نشان داد متن‌ها تاثیر خود را بر تغییر مفهومی در بلندمدت حفظ کرده‌اند. بر اساس یافته‌های پژوهش، به نویسندگان کتب درسی و تولیدکنندگان نرم افزارهای آموزشی توصیه می‌شود استفاده بیشتری از متن‌های تکذیبی داشته باشند.

کد مقاله 46742
تعداد بازدید 33

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397