• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر همبستگی و انسجام اجتماعی خانواده در دوران کرونا بر نشاط اجتماعی معلمان شهر تهران (سال تحصیلی 99-1398)
تعداد صفحات 21
نویسنده ابریشم عارف - باقر ساروخانی - مجید کاشانی
مشخصات نشریه  جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 12 پیاپی 46
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 223-203
کلید واژه تهران  انسجام خانواده  معلم  خانواده  انسجام اجتماعی  همبستگی خانواده  همبستگی اجتماعی  کووید 19  نشاط اجتماعی  
چکیده نشاط نقش مهمی در چارچوب حیات روانی و اجتماعی همه افراد جامعه از جمله معلمان دارد. با توجه به نقش و جایگاه مهم معلمان در جامعه‌پذیری و تربیت دانش‌آموزان، تحقیق حاضر با بررسی تاثیر انسجام اجتماعی خانواده در دوره کرونا بر نشاط اجتماعی معلمان شهر تهران در سال 99-1398 انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر پیمایشی و حجم نمونه تعداد 382 از معلمان بر اساس فرمول کوکران و لینک پرسشنامه از طریق فضای مجازی (واتس آپ و...) در اختیار پاسخگویان قرار گرفته است. برای تعیین پایایی گویه‌ها از آزمون آلفای کرونباخ در دو سـطح توصیفی و استنباطی و برای آزمون فرضیات بخش دومتغیره از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و برای بررسی روابط ساختاری بین متغیرهای تحقیق از نرم‌افزار (۸٫۵ LISREL) استفاده گردیده است. طبق نتایج، انسجام اجتماعی خانواده تأثیری معنادار و افزایشی بر نشاط اجتماعی معلمان دارد و در هنگام وقوع صدمات ناشی از بحران‌های اجتماعی و زیست محیطی(بیماری کرونا) انسجام را کاهش می‌دهد و در ایجاد آرامش و نشاط معنوی جامعه و خانواده معلمان تاثیر زیادی داشته است و تاب‌آوری آن‌ها در برابر استرس بیماری کرونا افزایش می‌ دهد. در موارد حساس، اعضای خانواده در یک وضعیت مشترک قرار می‌گیرند و یک هدف واحد را دنبال می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند که بیشتر با افراد خانواده خود در ارتباط باشند تا به نهادهای اجتماعی اعتماد کنند. با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود؛ تدوین سند تحول بنیادین نشاط اجتماعی معلمان در اولویت برنامه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی آموزش و پرورش کشور قرار بگیرد.

کد مقاله 46720
تعداد بازدید 46

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397