عنوان | آسیبشناسی پوشش بانوان مبلغ دینی با رویکرد اخلاق تبلیغ دین |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اسلام و مطالعات اجتماعی (مصوب حوزوی) سال 10 شماره 4 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 223-189 |
کلید واژه | پوشش زنان آسیبشناسی زنان مبلغ تبلیغ دینی مبلغان مذهبی آسیبشناسی پوشش زنان حوزوی اخلاق مبلغ حوزویان اخلاق تبلیغ تبلیغ زنان پوشش مبلغ |
چکیده |
جمعیت رو به افزایش زنان مبلغ و گستردگی موضوعات مربوط به زنان، در فضای علمی و فرهنگی جامعه و تأثیرگذاری مستقیم مبلغان زن بر اعضای خانواده، توجه ویژه به امر تبلیغ زنان و لزوم ارتقابخشی فعالیت آنان را میطلبد. هدف این پژوهش ارتقای تبلیغ دینی بانوان، با شناسایی آسیبها و ارائه راهکار، با رویکرد اخلاق تبلیغ دین، از میان ارکان تبلیغ دینی (مبلغ، پیام و مخاطب)، «مبلغ» میباشد و از میان امور متعدد مربوط به مبلغ، «پوشش مبلغ» انتخاب و این پرسش مطرح شده است که «چه مواردی در زمینه پوشش بانوان مبلغ، به اخلاق تبلیغ دینی آنان، آسیب میرساند و ریشههای این آسیبها کدام است؟ روش این مقاله، توصیفی– تحلیلی است. دادهها با روش مصاحبه به دستآمده و با تکنیک تحلیل مضمون، تحلیل شده است. یافتهها میرساند: مضامین برندپوشی، ناآراستهپوشی و غیرمتعارفپوشی، ناظر به گونههایی از پوشش بانوان مبلغ است که همگی نامناسب تلقی میشوند و علت انتخاب این پوششها، عدم شناخت پوشش مناسب، ناتوانی در انتخاب پوشش مناسب و نابسندگی نظام تربیتی حوزویان است؛ ثانیاً مضامین شیکپوشی و فرمپوشی ناظر به دوگونه پوشش مطلوب، اما چالشبرانگیزیاست که بیتوجهی به روایتها دال بر شیکپوشی، افراط و تفریط در شیکپوشی، بافت منطقه تبلیغی، سطح معیشتی مبلغان و خلط مصداقی پوشش شیک و نامتعارف، موجب این چالش شده و باید مورد ملاحظه قرار بگیرد. |
کد مقاله | 46703 |
تعداد بازدید | 77 |
|