• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل دیدگاه مستشرقان درباره آیه حجاب و ارتباط آن با سلامت روان
تعداد صفحات 15
نویسنده حسن رضایی هفتادر - روح الله شهیدی - مرضیه راجی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 159-145
کلید واژه حجاب  قرآن  حجاب زن  حجاب در قرآن  دیدگاه فاطمه مرنیسی درباره حجاب  آیات حجاب  حکم حجاب  آیات قرآن  مستشرقان  حضرت محمد(ص)  فاطمه مرنیسی  سلامت روانی زنان  سلامت روانی  لیلا احمد  باربارا فرییر استواسر  
چکیده سابقه و هدف: حجاب ازجمله آموزه‌هاي ديني است که همواره برخی به تحلیل آن یا انتقاد از آن پرداخته‌اند. از جملۀ آنان برخی از مستشرقان هستند که گاه با نگاهی گزینشی و ناتمام به تاریخ و روایات، پیامبر (ص) را شخصی موافق با آزادی و اختلاط زنان و مردان دانسته‌اند که مجبور به پذیرش حکم حجاب و جداسازی زنان و مردان شده و با اهرم فشار و تهدید همسرانش به طلاق، آنان را نیز وادار به پذیرش حجاب و خانه‌نشینی نموده است. هدف از انجام این پژوهش تبیین و تحلیل آرای مستشرقان دربارۀ درک‌ نکردن صحیح حکم آیۀ حجاب و ارتباط آن با سلامت روان بود.
روش کار: این مقاله از نوع مروری است که در ابتدا به شیوۀ توصیفی آرای مستشرقانی همچون فاطمه مرنیسی، لیلا احمد و بارابارا استواسر که به بررسی علل حکم حجاب از منظر تاریخی پرداخته‌اند، تبیین شد و سپس با شیوۀ تحلیلی و با استناد به کتب تاریخی، تفسیری و روایی به نقد آرای آنان پرداخته شد. مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: حجاب فرمانی الهی است که به‌منظور تربیت و اصلاح رفتار مردم، به‌صورت تدریجی و گام‌به‌گام در جامعۀ آزاد و بدون قید آن عصر صادر شد و پیامبر (ص) بدون تأثیر از دیگران و اجبار آنان، توجه خاصی به اجرای احکام حجاب در جامعه داشتند. زنان عصر پیامبر (ص)، غالباً با پذیرش حجاب به‌عنوان حق خویش و عاملی برای حضور فعال و بدون آسیب اجتماعی نسبت به خود و مردان، بدون هیچ اهرم فشاری و حتی با انتخاب آزادانۀ رنگ مشکی برای پوشش خود به انگیزۀ داشتن ابهت و جلال بیشتر در دورباش منافقان، هرگز نگاهشان به حجاب محدودیت، عزلت، انزوا و تکلیفی مالایطاق نبود.
نتیجه‌گیری: حجاب امری است که حفظ سلامت روان زنان و به‌تبع آن خانواده و جامعه را در پی دارد و این نگاهی است که شارع مقدس با جعل احکام پوشش برای همۀ اعصار، در پی تحقق آن بوده است؛ اما برخی از مستشرقان با پیش‌فرض منفی و بدون توجه به تأثیر حجاب در سلامت روان زنان و به‌تبع آن جامعه نگاهی مقطعی و موقتی بدان دارند و حجاب را نشانۀ عزلت، پرده‌نشینی و تحقیر زن می‌دانند.

کد مقاله 46679
تعداد بازدید 65

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397