• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش تعدیل کنندگی جنسیت در رابطه دینداری با اعتماد اجتماعی در دانشجویان دانشگاه پیام ‏نور استان سمنان
تعداد صفحات 13
نویسنده منیره مرادی نسب - حبیب الله کریمیان دهقی - هوشنگ ظهیری
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 117-105
کلید واژه دانشجویان دختر  زنان دانشجو  دینداری زنان  دینداری  دانشجویان پسر  سمنان  دانشجویان دانشگاه پیام نور  اعتماد اجتماعی  دینداری مردان  دانشجویان مرد  دینداری پسران  دینداری دختران  دانشگاه پیام نور سمنان  
چکیده سابقه و هدف: اعتماد اجتماعی یکی از عناصر کلیدی در تحقق توسعۀ پایدار و همه‌جانبۀ جوامع تلقی می‏ شود. در تحقق این مفهوم عوامل متعددی می ‏تواند دخیل باشد. این پژوهش با هدف تعیین نقش تعدیل ‏کنندگی جنسیت در رابطۀ دین‏داری با اعتماد اجتماعی در دانشجویان انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه پیام‏ نور استان سمنان بود که با استفاده از نمونه‏ گیری تصادفی طبقه‏ ای نسبی 384 نفر از آنان (200 دانشجوی مؤنث و 184 دانشجوی مذکر) انتخاب شدند. داده‏ ها با استفاده از پرسش‏نامۀ دین‏داری گلاک و استارک و پرسش‏نامۀ اعتماد اجتماعی علیزاده ‏اقدام و محمدی گردآوری شد. برای تحلیل داده‏ ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: میانگین (و انحراف ‏معیار) نمرۀ دین‏داری و اعتماد اجتماعی دانشجویان به‏ ترتیب برابر با 61/199 ( ± 22/12) و 39/119 (± 71/10) بود. بر اساس ضریب همبستگی پیرسون بین نمرۀ کل دین‏داری و ابعاد آن با اعتماد اجتماعی در دانشجویان ارتباط آماری مثبت و معنادار بود (597/0 = r و 001/0 > P). میانگین ابعاد دین‏داری و اعتماد اجتماعی در دانشجویان مؤنث به ‏صورت معناداری بیشتر از دانشجویان مذکر بود. نتایج نشان داد که دین‏داری و هر یک از ابعاد آن شامل مؤلفۀ مناسک، اعتقاد، عاطفه و پیامد در بین دانشجویان به‏ طور مثبت و معناداری اعتماد اجتماعی را پیش‏ بینی می‏ کنند. همچنین، تعدیل‏ کنندگی جنسیت در رابطۀ بین دین‏داری و اعتماد اجتماعی در مشارکت‏ کنندگان تأیید شد؛ بدین معنا که تأثیر ابعاد دین‏داری بر اعتماد اجتماعی دانشجویان در دو گروه دختران و پسران متفاوت بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، اعتماد اجتماعی در دانشجویان بیشتر از همه از مؤلفۀ مناسکی متغیّر دین‏داری متأثر است. این یافته‏ دلالت‏ های نظریه ‏های کارکردگرا دربارۀ اثر مثبت دین‏داری بر سلامت اجتماعی را تأیید می‏ کنند.

کد مقاله 46677
تعداد بازدید 61

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397