• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیامدهای منفی ترویج تفکر آزادی جنسی غربی در کشور: مطالعه کیفی
تعداد صفحات 15
نویسنده محمد فاتحی - محمدجواد توکلی خانیکی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 90-76
کلید واژه تهاجم فرهنگی  فرهنگ غرب  آزادی جنسی  انقلاب جنسی  هنجارهای اجتماعی  هنجار فرهنگی  پیامد فردی  پیامدهای اجتماعی  پیامدهای فرهنگی  مطالعه کیفی  ارزش‌های غربی  آثار منفی  باورهای فرهنگی  پیامدهای خانوادگی  هنجارهای غربی  
چکیده سابقه و هدف: نوجوانان و جوانان بیش از هر قشر دیگری در معرض قسم‌های مختلف تهاجم فرهنگی غربی قرار دارند و بسیاری از مفاهیم ذیل تهاجم فرهنگی مانند آزادی جنسی بدین دلیل است که افراد از پیامدهای منفی آن آگاهی ندارند. بنابراین ممکن است با تبیین پیامدهای منفی آزادی جنسی، نگرش و دیدگاه جامعۀ ایرانی به‌ویژه قشر جوان نسبت به این پدیدۀ مذموم تغییر یابد و بستر لازم برای مقابله با آزادی‌های مطلق جنسی فراهم گردد. پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگویی جهت تبیین پیامدهای منفی ترویج تفکر آزادی جنسی غربی در کشور انجام شده است.
روش کار: روش اصلی این تحقیق فراترکیب کیفی است که در آن از طریق جست‌وجوی کلیدواژه‌های مرتبط، مطالعات پیشین دربارۀ پیامدهای آزادی جنسی استخراج شد. در ادامه شاخص‌های شناسایی‌شده در مقالات مختلف کدگذاری شد و با دسته‌بندی کدها موضوعات اصلی به دست آمد. با استفاده از رویکرد فراترکیب، الگویی مفهومی شامل سه بُعد اصلی، پنج مضمون و 37 کد به‌ دست آمد. سه بُعد اصلی شناسایی‌شده شامل پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی-فرهنگی بود. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: رتبه‌بندی عوامل نشان داد که پیامدهای اجتماعی-فرهنگی اهمیت بیشتری داشت و پیامدهای خانوادگی و فردی به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. همچنین محاسبۀ ضریب کاپا کوهن، ضریب هولستی، ضریب پی اسکات و ضریب آلفای کرپیندروف نشان داد که الگوی به‌دست‌آمده در این تحقیق اعتبار مناسبی داشت.
نتیجه‌گیری: هدف دولت‌های غربی از ترویج تفکر آزادی جنسی در کشورهای اسلامی تأثیرگذاری بر باورهای فرهنگی و رفتارها و هنجارهای اجتماعی است. با ترویج تفکر آزادی جنسی، زمینه و بستر لازم برای نفوذ و نهادینه‌سازی سایر هنجارهای غربی در جامعه نیز فراهم می‌آید؛ به‌شکلی که می‌توان آزادی جنسی را دروازه‌ای جهت ورود دیگر ارزش‌های غربی در نظر گرفت که اغلب در تضاد کامل با فرهنگ و اندیشۀ اسلامی قرار دارد.

کد مقاله 46676
تعداد بازدید 106

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397