• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه باورهای دینی و مهار‌ت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در معلمان متأهل
تعداد صفحات 10
نویسنده علی اقبالی - محمد عظیمی - فاطمه عطایی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 75-66
کلید واژه رضایت زناشویی  باورهای دینی  مهارت ارتباطی  تبریز  معلمان متأهل  
چکیده سابقه و هدف: رضايت زناشويي يکي از مهم‌ترين عوامل پيشرفت و دستيابي به اهداف زندگي است که تحت تأثير عوامل بيروني و دروني قرار می­ گیرد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ بین باورهای دینی و مهارت­ های ارتباطی با رضایت زناشویی در معلمان متأهل ناحیۀ یک شهر تبریز بود.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش معلمان متأهل مدارس ناحیۀ یک شهر تبریز بود که با روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ ای درمجموع 336 نفر (192 نفر زن و 144 نفر مرد) نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسش‌نامه ­های باورهای دینی گلاک و استارک، مهارت­ های ارتباطی بارتون و رضايت زناشويي اینریچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که بین باورهای دینی و مهارت­ های ارتباطی با رضایت زناشویی رابطۀ مثبت معنی­ دار وجود داشت و باورهای دینی (399/0) و مهارت­ های ارتباطی (207/0) پیش‌بینی‌کننده ­های مناسبی برای رضایت زناشویی بودند.
نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن نقش مهم باورهای دینی و مهارت­ های ارتباطی در پیش ­بینی رضایت زناشویی مي‌توان با تقویت آنها، ميزان رضايت زناشويي زوجين را افزایش داد.

کد مقاله 46675
تعداد بازدید 59

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397