عنوان | رابطه باورهای دینی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی در معلمان متأهل |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 75-66 |
کلید واژه | رضایت زناشویی باورهای دینی مهارت ارتباطی تبریز معلمان متأهل |
چکیده |
سابقه و هدف: رضايت زناشويي يکي از مهمترين عوامل پيشرفت و دستيابي به اهداف زندگي است که تحت تأثير عوامل بيروني و دروني قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ بین باورهای دینی و مهارت های ارتباطی با رضایت زناشویی در معلمان متأهل ناحیۀ یک شهر تبریز بود. روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش معلمان متأهل مدارس ناحیۀ یک شهر تبریز بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای درمجموع 336 نفر (192 نفر زن و 144 نفر مرد) نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های باورهای دینی گلاک و استارک، مهارت های ارتباطی بارتون و رضايت زناشويي اینریچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین باورهای دینی و مهارت های ارتباطی با رضایت زناشویی رابطۀ مثبت معنی دار وجود داشت و باورهای دینی (399/0) و مهارت های ارتباطی (207/0) پیشبینیکننده های مناسبی برای رضایت زناشویی بودند. نتیجهگیری: با در نظر گرفتن نقش مهم باورهای دینی و مهارت های ارتباطی در پیش بینی رضایت زناشویی ميتوان با تقویت آنها، ميزان رضايت زناشويي زوجين را افزایش داد. |
کد مقاله | 46675 |
تعداد بازدید | 83 |
|