• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی و اعتبارسنجی مقدماتی مقیاس بلوغ عاطفی مربوط به روابط زوجی مبتنی بر منابع قرآنی و روایی
تعداد صفحات 16
نویسنده زهرا جنتی - ایلناز سجادیان - فاطمه فیاض - محسن گل‌پرور
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 65-50
کلید واژه قرآن  روایات  روابط زوجین  احادیث  ایران  روایی  پایایی  اصفهان  بلوغ عاطفی  روابط زوجین ایرانی  زوجین ایرانی  اعتبارسنجی  روایات اهل بیت (ع)  طراحی مقیاس  بلوغ عاطفی زوجی  مقیاس بلوغ عاطفی در روابط زوجی  
چکیده سابقه و هدف: بلوغ عاطفی به‌معنای توان رشدیافتۀ پیوند و عطف با دیگران بر اساس مبناهای الهی است که پیش ­نیازی برای برقراری روابط مطلوب با همسر نیز است. در صورت فقدان این بلوغ در همسران، روابط زوجی دچار آسیب می­گردد. با عنایت به تأکید فراوان بر استفاده از الگو‌ها و ابزارهای مبتنی بر فرهنگ جهت آموزش و درمان مشکلات زوجی­ و نارضایتی زناشویی، هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش بلوغ ­عاطفی­ مربوط به روابط ­زوجی­ مبتنی بر منابع قرآنی و روایی بود.
روش کار: روش این پژوهش کیفی-کمّی و از نوع آمیخته است. جامعۀ آماری شامل زنان و مردان متأهل شهر اصفهان بود که به‌روش نمونه­ گیری دردسترس 300 نفر از آنان (150 زن و 150 مرد) انتخاب شدند و پرسش­نامۀ بلوغ­ عاطفی­ مربوط به روابط زوجی­ را تکمیل کردند. بررسی روایی پرسش­نامه از طریق ارزیابی روایی محتوایی، روایی صوری و همچنین روایی ملاک از نوع هم‌زمان و با استفاده از روش تحلیلی عامل اکتشافی و تأییدی و نیز همبستگی پیرسون بررسی شد. جهت تعیین پایایی پرسش­نامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. در این مطالعه همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان تضاد منافعی گزارش نکرده ­اند.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که روایی صوری و محتوایی پرسش­نامۀ بلوغ ­­عاطفی مربوط به روابط ­زوجی­ مبتنی بر منابع قرآنی و روایی قابل قبول است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی هشت عامل با عناوین احسان، اکرام، اصلاح، مسئولیت­ پذیری، هم‌کلامی، همفکری، همدلی و همراهی را تأیید نمود و تعداد نهایی ۵۱ سؤال مشخص شد. روایی هم‌زمان نیز تأیید شد. یافته­ های پژوهش بیانگر این است که این پرسش­نامه روایی و اعتبار مناسب دارد و می‌توان از این ابزار جهت سنجش بلوغ ­عاطفی در روابط­­ زوجی­ استفاده نمود. محاسبۀ شاخص آلفای کرونباخ نیز بیانگر این است که مقیاس ساخته‌شده اعتبار بالایی دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی پرسش­نامۀ مذکور می­ توان بیان کرد که این مقیاس ابزاری پایا و روا جهت بررسی بلوغ­ عاطفی­ در روابط ­زوجی­ مبتنی بر منابع قرآنی و روایی است و قابلیت اجرا و استفاده در زوجین ایرانی دارد.

کد مقاله 46674
تعداد بازدید 53

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397