عنوان | مقایسه تأثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه: کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا شماره 2 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 123-114 |
کلید واژه | زنان اصفهان آموزش گروهی بانوان کیفیت زندگی زنان اصفهان یائسگی آموزش مجازی زنان یائسه آموزش گروهی تأثیر آموزش کیفیت زندگی بهبود کیفیت زندگی کارآزمایی بالینی آموزش حضوری |
چکیده |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه انجام شد. مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی بر روی 96 نفر از زنان یائسه تحت پوشش مراکز خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1401-1400 انجام شد، زنان به صورت تصادفی در دو گـروه آموزش حضوری و مجازی (48 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شـامل پرسشـنامه های ویژگیهای جمعیت شناختی و کیفیت زندگی زنان یائسه بود. هر دو نوع آموزش حضوری و مجازی به صورت گروهی هفتگی طی 4 هفته توسط پژوهشگر برگزار شد. دادهها قبل و 4 هفته بعد از مداخله جمع آوری و در نرمافزار SPSS بـه کمـک آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی یائسگی پس از مداخله در گروه آموزش مجازی (32/29 ± 72/04) بود و کاهش معنی دار آماری نسبت به قبل از مداخله نشان داد (001/0 > P)، در گروه آموزش حضوری (27/46 ± 73/02) بود و در این گروه نیز کاهش معنی دار آماری نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (001/0 > P). میانگین نمرات سایرحیطه های کیفیت زندگی در هر دو گروه آموزش مجازی و گروهی نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی دار آماری داشتند (001/0 > P). پس از مداخله میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دو گروه تفاوت معنی دار آماری نشان نداد (05/0 < P). نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت هر دو نوع آموزش حضوری و مجازی بر بهبود کیفیت زندگی در زنان یائسه، به کارگیری هر دو نوع روش آموزشی می تواند در برنامههای مراقبتی و حمایتی زنان در دوران یائسگی پیشنهاد شود. |
کد مقاله | 46673 |
تعداد بازدید | 94 |
|