عنوان | اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی رفتاری بر خردمندی زوجین نامزد (دوره آشنائی) |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 11 |
تاریخ انتشار | بهمن - 1401 |
محدوده صفحات | 298-289 |
کلید واژه | زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره نامزد آموزش پيش از ازدواج رویکرد شناختی رفتاری آموزههای دینی خردمندی شهر ری دوران آشنایی |
چکیده |
زمینه و هدف: ازدواج تأثیر به سزائی بر ابعاد مختلف زندگی از جمله سلامت روانی دارد و از مهمترین مراحل بخش ازدواج دوره آشنایی زوجین میباشد. بنابراین هدف مطالعه، بررسی تأثیر آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین بود. روش کار: طرح مطالعه نیمهآزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود که در شهر ری در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری تمام زوجین نامزدی بودند که در سال 1399 به مراکز مشاوره یا مراکز مشابه در شهر ری مراجعه نمودند. نمونه آماری پژوهش شامل 26 زوج از زوجهای نامزد بودند که به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (13 زوج در هر گروه) قرار داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آردلت (2003) بود که آن را شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخلات آموزشی تکمیل نمودند. به منظور انجام تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد بین خردمندی زوجین نامزد با آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری ارتباط مثبتی وجود دارد، ولی در گروه گواه این چنین اثر مثبتی دیده نشد و نیز مولفه آموزش قبل از ازدواج بر خردمندی تأثیرگذار بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که بین آموزشهای قبل از ازدواج با بالاتر رفتن خردمندی زوجین نامزد و تصمیم گیری صحیح آنها ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش لزوم توجه به آموزش قبل از ازدواج را برای زوجین نامزد جهت رشد خردمندی و تصمیم صحیح آنان نشان میدهد. |
کد مقاله | 46667 |
تعداد بازدید | 97 |
|