• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خشونت خانگی دوران بارداری و عوامل پیشگویی کننده آن در همه گیری کووید 19 در زنان نخست‌زا در شهر اصفهان
تعداد صفحات 12
نویسنده معصومه جلیلی - شهناز کهن - محمدجواد طراحی - فاطمه ترابی
مشخصات نشریه  حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 97
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 88-77
کلید واژه خشونت  خشونت جنسی  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  دوران بارداری  خشونت علیه زنان  عوامل خشونت علیه زنان  زنان اصفهان  زنان باردار  خشونت جسمانی  خشونت اقتصادی  اصفهان  خشونت جسمی علیه زنان  عوامل فرهنگی  همسرآزاری در دوران بارداری  خشونت شوهر  خشونت جنسی در خانواده  عوامل فردی  شیوع خشونت خانگی و علل مرتبط  زنان نخست‌زا  خشونت جنسی علیه زنان  عوامل مؤثر بر خشونت خانگی  زنان مضروب خشونت روانی  عوامل پیشگویی کننده  زنان نخست باردار  قربانیان خشونت  باورهای مردسالارانه  زنان خشونت دیده  خشونت روان‌شناختی  علل خشونت  کووید 19  شریک زندگی  خشونت شریک زندگی  
چکیده زمینه و هدف: کووید-19 از جمله بحران­ هایی است که به شدت سلامت روانی مردم به ویژه سلامت روان زنان باردار را تهدید می ­کند. از طرفی قرنطینه کووید-19 می­ تواند بروز خشونت خانگی در زنان باردار را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از مطالعه حاضر تعیین شیوع خشونت خانگی در بارداری و عوامل پیشگویی‌کننده آن در همه ­گیری کرونا بوده است.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است که با نمونه­ گیری چندمرحله ­ای از 308 مادر نخست ­زا تحت پوشش مراکز جامع سلامت شهر اصفهان در سال 1400 با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و باروری و پرسشنامه استاندارد خشونت خانگی انجام گرفت. تحلیل داده ­ها در نرم­ افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی Spearman و آزمون­ های ناپارامتریک Mann-Whitney و Kruskal-Wallis انجام گرفته است.
یافته‌ها: 2/19% مادران (59 نفر) خشونت خانگی را در طی دوران بارداری خود درک کرده بودند (کسب نمره 60 و بالاتر از پرسشنامه خشونت خانگی). شایع­ ترین تجربه خشونت (اعم از درک شده)، خشونت روانی با 4/74% (229 نفر) و پس از آن به ترتیب خشونت اقتصادی با 1/35‌% (108 نفر)، خشونت جنسی با 2/17‌% (53 نفر) و خشونت جسمی با 9/14% (46 نفر) بود. بین خشونت خانگی در بارداری با تعداد خواهر و برادر، رتبه تولد، سطح تحصیلات مادر و همسر و شغل همسر ارتباط معنادار یافت شد (05/0 > p).
نتیجه‌گیری: همه‌گیری کووید-19 زنان باردار را نسبت به خشونت خانگی آسیب‌پذیرتر کرده است. عوامل فردی و فرهنگی زیادی در بروز خشونت خانگی دخیل هستند. بعضی عوامل مانند سطح تحصیلات فرد، تحصیلات همسر و شغل پیشگویی‌کننده بروز رفتارهای خشونت‌آمیز می‌باشد. با شناسایی این عوامل و غربالگری خشونت خانگی در دوران بارداری می­توان از رخداد رفتارهای خشونت‌آمیز توسط همسر و پیامدهای منفی خشونت خانگی بر مادر و جنین جلوگیری کرد.

کد مقاله 46639
تعداد بازدید 35

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397