عنوان | ارزیابی مؤلفههای تأثیرگذار بر حضورپذیری زنان در فضاهای شهری نمونه موردی بازار تاریخی ارومیه |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری - دانشگاه تهران شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 40-23 |
کلید واژه | فضاهای شهری ارومیه (شهرستان) زنان در شهر حضورپذیری زنان حضورپذیری بازار تاریخی ارومیه بازار تاریخی |
چکیده |
در طول تاریخ، جنسیت عامل مهمی در شکلگیری جایگاه فرد و بهتبع آن ایفای نقشهای متعدد او بوده است. همواره جوامع برحسب فرهنگهای متفاوت خود نقشهای متفاوتی را به زن و مرد نسبت دادهاند. بهطوریکه نقش مردان در شکلگیری فضاهای شهری بافاصله زیادی حائز اهمیت است با توجه به اینکه حداقل نیمی از شهروندان را زنان تشکیل میدهند، توجه به وجود فضاهایی برای حضور فعال هرچه بیشتر این قشر از جامعه در شهر حائز اهمیت میباشد. پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت شاخصهای مؤثر بر حضورپذیری زنان در فضاهای شهری نسبت به شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر حضور زنان در بازارهای تاریخی میپردازد. بدین منظور "مجموعه بازار تاریخی شهر ارومیه" بهعنوان یک فضای شهری در بافت تاریخی جهت مطالعه موردی انتخاب شد. با توجه به اینکه بازارها نقش محوری درمجموع فعالیتهای شهری داشته؛ این سؤال مطرح است که چه عواملی در به وجود آمدن این مهم نقش اساسی دارد؟ نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که در حال حاضر علیرغم ظرفیتهای متنوع در بحث حضورپذیری و همچنین ایجاد رضایت نسبی در برخی مؤلفهها، بازار عملکرد مناسبی در خصوص حضورپذیری زنان نداشته و دچار مشکلات اساسی است. ازجمله مهمترین چالشها در این بحث عدم انطباق نیازها و مطالبات جامع زنان با زیرساختهای کاربردی، کالبدی و اجتماعی موجود بازاراست؛ بهطوریکه امکان حضور بخش عمدهای از زنان را فراهم نمیکند. |
کد مقاله | 46629 |
تعداد بازدید | 96 |
|