• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کاربست داستان برای آموزش حجاب به دختران دوره ابتدایی: مطالعه‎ ارزیابانه کیفی
تعداد صفحات 25
نویسنده محمود سعیدی رضوانی - فاطمه غلامی
مشخصات نشریه  مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سال 7 شماره 4 پیاپی 25
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 57-33
کلید واژه حجاب  داستان  دانش‌آموزان دختر  یادگیری  کتاب‌های داستانی کودکان  دختران مقطع ابتدایی  حجاب دختران  آموزش حجاب  کرک پاتریک  معیارهای مطلوبیت محتوا  یادگیری حجاب  
چکیده هدف: هدف مطالعۀ حاضر ارزیابی نتیجۀ مطالعۀ کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود.
روش: این مطالعه‎ ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و داده‎های حاصل از مصاحبه‎های نیمه‎ساختاریافته هدایت‌شده با 67 دانش‎آموز دختر 8 الی 11 سال در شش استان کشور، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شد.
یافته‎ها: یافته‎ها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرک‎پاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیل‎دهندۀ سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیت‎های داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیت‎های داستان» و «ابراز علاقه ‎به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدم‎رعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکی‎های رفتاری»، ارمغان‎دهندۀ وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشان‎دهندۀ درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدم‎تمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیم‎گیری بهتر به‏جای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. درنهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند.
نتیجه‎گیری: بر اساس نتایج به‎دست‎آمده، در انتقال آموزه‎های ارزشی، دینی و اخلاقی نظیر حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج مؤثر و ارزشمندی را به‎همراه خواهد داشت.

کد مقاله 46626
تعداد بازدید 40

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397