• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی میزان رضایتمندی زنان سرپرست خانوار از محیط‌های مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی (مطالعه موردی: محله اسلام‏ آباد زنجان)
تعداد صفحات 19
نویسنده علی اسکوئی ارس - فریدون بابایی اقدم
مشخصات نشریه  مهندسی جغرافیایی سرزمین – انجمن جغرافیایی ایران شماره 3 پیاپی 17
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 707-689
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  زنجان (شهرستان)  منطقه اسلام‌آباد زنجان  فضاهای مسکونی  سکونتگاه غیر رسمی  شاخص کالبدی  شاخص بهداشت  شاخصه‌های اجتماعی  شاخص اقتصادی  زنان زنجانی  رضایتمندی سکونتی  شاخص رفاهی  
چکیده مقدمه: بررسی و ارزیابی ابعاد رضایتمندی سکونتی سرپرستان خانوار در مقیاس سکونتگاه‏ های غیررسمی و همچنین با تأکید بر زنان سرپرست خانوار بسیار حائز اهمیت است. چرا که زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‏ های غیررسمی به عنوان اقشار آسیب‏ پذیر اجتماع شهری محسوب می‏ شوند که اغلب از حداقل خدمات شهروندی محروم هستند.
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی میزان رضایت‏مندی زنان سرپرست خانوار از محیط مسکونی خود در سکونتگاه‏ های غیررسمی محلة اسلام ‏آباد زنجان است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی است. داده‏ های پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه‏ ای و بررسی میدانی گردآوری شده و حجم نمونه هم بر اساس فرمول کوکران معادل 380 نفر برآورد شده است. شاخص‏ های تعیین شده در این پژوهش به ترتیب شاخص «کالبدی» با 8 گویه، شاخص «اقتصادی» با 8 گویه، شاخص «بهداشتی» با 4 گویه، شاخص «اجتماعی» با 8 گویه و شاخص «رفاهی» با 4 گویه هستند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ ها از روش پرسش‏نامه و آزمون‏ های تی تک نمونه‏ ای، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی شفه، فریدمن و کروسکال والیس استفاده شده است.
قلمرو جغرافیایی پژوهش: محلة اسلام آباد واقع در محدودة شهرداری منطقة یک شهر زنجان است.
یافته­ ها و بحث: نتایج تحلیل داده‏ ها و پرسش‏نامه‏ ها حاکی از آن است که از نظر زنان سرپرست خانوار در محلة اسلام‏ آباد زنجان در میان مؤلفه‏ های مورد مطالعه، مؤلفة «اجتماعی» با میانگین 43/3 بیشترین اهمیت را دارد. همچنین به ترتیب مؤلفه‏ های «کالبدی» با میانگین 17/3، «بهداشتی» با میانگین 98/2، «رفاهی» با میانگین 88/2 و در نهایت «اقتصادی» با میانگین 54/2 در رتبه‏ های دوم تا پنجم قرار گرفته‏ اند. رتبه‏ بندی مذکور بیانگر آن است که میزان اهمیت مؤلفه‏ های رضایتمندی سکونتی از نظر زنان سرپرست خانوار در محلة اسلام‏ آباد زنجان یکسان نیست. یافته‏ های دیگر پژوهش نشان می‏ دهد بین رضایتمندی سکونتی زنان سرپرست خانوار در محلة هدف با تحصیلات آنان تفاوت معناداری وجود دارد و افراد با تحصیلات عالی دانشگاهی در مقایسه با افراد با تحصیلات کمتر رضایتمندی بیشتری نسبت به مؤلفه‏ های رضایتمندی سکونتی دارند.
نتیجه ­گیری: به طور کلی رضایتمندی زنان سرپرست خانوار از محیط مسکونی خود با میانگین عددی 13/2 پایین‏ تر از حد متوسط می‏ باشد.

کد مقاله 46617
تعداد بازدید 19

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397