عنوان | ضرب زنان در فرهنگ قرآنی به معنای ترک؛ دلایل و مستندات |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب سال 5 شماره 2 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 177-152 |
کلید واژه | قوامیت نشوز ضرب قرآن تنبیه بدنی همسر آیه 34 سوره نساء تنبیه بدنی زن زدن زن نشوز زن کتک زدن همسر آیات قرآن تنبیه بدنی ترک خانه آیه نشوز ضرب زن فرهنگ جاهلی سیره پیامبر (ص) ضرب زنان ناشزه نشوز زوجه واضربوهن ضرب زوجه سوره نساء ترک منزل مشترک آیه ضرب زنان فرهنگ قرآنی معانی ضرب |
چکیده |
اسلام به بنیان خانواده اهمیّت فراوانی داده است به گونهای که با واقعبینی مبتنی بر شناخت استعدادها و توانمندیهای مردان و زنان، احکام متناسب با آنان را به بهترین شکل ممکن تشریع نموده است. با این حال یکی از شبهات در این خصوص فرهنگ نادرست زدن زنان است که برخی آن را به آیه ۳۴ نساء مستند کردهاند اما با توجه به پژوهش های صورت گرفته در مفهوم ضرب زنان در فرهنگ قرآن، پرسش های متعددی در این رابطه مطرح شده است از جمله: نظر مفسران و فقها در رابطه با معنای ضرب چیست؟ کدامیک از معانی یا مفاهیم مورد نظر در مورد ضرب با استناد ادله بر سایر معانی ترجیح دارد؟ با توجه به آنکه فعل ضرب همیشه به معنای کتک زدن نیامده است و بر حسب قرار گرفتن در کنار ریشههای مختلف، معانی گوناگون پیدا میکند دیدگاههای متفاوت و متعددی بر اساس شرایط و مقتضیات زمان و مکان و فرهنگ جامعه جاهلی نسبت به زنان مطرح شده است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی میکوشد تا به پرسش های پیش رو در این زمینه به استناد منابع لغوی تفسیری روایی مقاصدی و حقوقی پاسخ دهد. بر این اساس روشن شد که با وجود معانی مختلفی چون زدن فیزیکی، ملاعبه و شوخی و ... که برای ضرب نقل شده و نیز رویکردهایی چون نسخ تمهیدی، اما مناسبترین معنا برای «واضربوهن» در این آیه ترک منزل از سوی مرد است و با دلایل عقلی و نقلی سازگاری بیشتری داشته و بر دیگر معانی ترجیح دارد. |
کد مقاله | 46614 |
تعداد بازدید | 54 |
|