عنوان | اثربخشی آموزش خود دلگرم سازی شوناکر مبتنی بر نظریه آدلر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان سرپرست خانوار |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت - دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان سال 2 شماره 3 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
محدوده صفحات | 15-1 |
کلید واژه | زنان سرپرست خانوار تهران رویکرد آدلر زنان شهر تهران تنظیم شناختی هیجان خود دلگرم سازي سبکهای شناختی تنظیم هیجان آموزش خود دلگرم سازی |
چکیده |
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خوددلگرم سازی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان سرپرست خانوار، سرای محله شهرداری تهران اجرا شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و در قالب پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نمونه آماری شامل 18 نفر از زنان سرپرست خانوار می باشد که به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند. و این تعداد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. گروه آزمایش در معرض آموزش خوددلگرم سازی، در 10 جلسه 120 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. دو گروه، قبل و بعد از مداخله آموزشی به وسیله پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، مورد ارزشیابی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به سود گروه آموزش دیده می باشد. به این صورت که آموزش خوددلگرم سازی تفاوت معنی داری در استفاده از راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بین دو گروه مورد مطالعه نشان داد. نتیجه گیری: آموزش خوددلگرم سازی به عنوان یک مهارت، موجب افزایش استفاده از راهبردهای شناختی پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، و ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه پذیری، و نیز کاهش استفاده از راهبردهای شناختی ملامت خویش و نشخوارگری، شده است. بنابراین جهت توانمندسازی روان شناختی و متعاقب آن، تنظیم شناختی هیجان زنان سرپرست خانوار، این آموزش در کنار سایر حمایت های اقتصادی و اجتماعی، توصیه می گردد. |
کد مقاله | 46554 |
تعداد بازدید | 70 |
|