عنوان | بررسی اثربخشی روان درمانی انگیزشی بر رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانشآموزان |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهان - مرکز پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 3 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 33-27 |
کلید واژه | خشونت روان درمانی دانشآموزان رفتارهای پرخطر رفتارهای جنسی بیرجند (شهرستان) دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی رفتارهای پرخطر جنسی خشونت دانشآموزان دانشآموزان پسر دانشآموزان دوره متوسطه دوم روان درمانی انگیزشی |
چکیده |
سابقه و هدف: رفتارهای پرخطر یکی از مهمترین مشکلات تهدیدکننده برای سلامت جسمانی، روانشناختی و اجتماعی فرد و جامعه به شمار میرود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رواندرمانی انگیزشی بر رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانشآموزان بود. مواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه مطالعه شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1398-99 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و همکاران پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای در جلسات رواندرمانی انگیزشی شرکت کردند، اما افراد گروه گواه در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنیداری 05/0 = α استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد اثر رواندرمانی انگیزشی بر کاهش رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانشآموزان معنادار بود (01/0 > P). درنتیجه بین نمرههای عامل (پیشآزمون و پسآزمون) در میزان کاهش رفتار جنسی و خشونت دانشآموزان تفاوت معناداری مشاهده شد (01/0 > P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت که استفاده از رواندرمانی انگیزشی بر کاهش رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانشآموزان تأثیر دارد. |
کد مقاله | 46536 |
تعداد بازدید | 75 |
|