عنوان | بازتاب تصاویر زنان در قالیهای تصویری دوره قاجار |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | نگره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 65 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 132-110 |
کلید واژه | زن ایرانی زن فرنگی قاجار کرمان تصویر زن قالیبافی نقش قالی قالی طرح قالی قالی تصویری قالی کرمان قالی ایرانی |
چکیده |
تصویرگرایی در قالی ایرانی بهصورت یک جریان عمده از دورۀ قاجار آغاز شد. گسترش روابط با غرب، رواج عکاسی و چاپ سنگی از عوامل تأثیرگذار در بازنمایی تصاویر اشخاص در قالیها هستند. در کنار گروههای مختلفِ نخبگان اجتماعی و سیاسی، بازنمایی تصاویر زنان بر گستره قالیها با معیارهای تصویرسازی غربی پدیدهای بود که نخستین بار در تاریخ قالیبافی ایران دیده میشد. مسئله اصلی پژوهش حاضر ناشناخته بودن ابعاد کمی و کیفی بازنمایی تصاویر زنان در قالیهای دوره قاجار هست. هدف از پژوهش نخست تأکید بر اهمیت مطالعه قالیهای حاوی تصاویر زنان بهعنوان وجهی از هنرهای صناعی بازتابدهنده جامعه ایران دوره و سپس شناخت ابعاد کمی و کیفی این قالیها در جغرافیای قالی ایران هست. سؤالات پژوهش عبارتند از: 1-جغرافیای تولید قالیهای حاوی تصاویر زنان در عصر قاجار شامل چه مناطقی بود؟ 2-سبک تصویرسازی و هویت تصاویر زنان بازنمایی شده در قالی های دوره قاجار چگونه است؟ روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی بوده است و در این راستا با استفاده از منابع کتابخانهای و الکترونیکی تعداد 11نمونه از قالیهای حاوی تصاویر زنان از دوره قاجار شناسایی و مورد مطالعه واقع شدند. نتایج نشان دادند: الف) ظهور تصاویر زنان بر روی قالیهای دوره قاجار پیامد وقوع تغییرات گسترده در هنجارهای اجتماعی دوره قاجار بوده است. ب) اکثر قالیهای قاجارِ حاوی تصاویر زنان، در استان کرمان بافته شدهاند. ج) تصاویر بافته شده زنان، به لحاظ هویتی در دو گروه اصلی زنان فرنگی و زنان ایرانی قابل دستهبندی و مطالعه هستند. نمونههای فرنگی بازآفرینی یک تصویر جا افتاده و رواج یافته در جامعه غربی هستند که با اقتباس از دیگر رسانهها همچون چاپ سنگی، عکاسی، کارتپستالها و تابلوهای نقاشی بافته شدهاند. در مقابل، نمونههای ایرانی خیالینگارانه و بدون ارجاع به شخصیت حقیقی بوده و با الهام از داستانهای غنی ادبیات ایرانی تصویرسازی و بافته شدهاند. |
کد مقاله | 46501 |
تعداد بازدید | 92 |
|