عنوان | بررسی انتقادی خط مشی نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تربیت اسلامی - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سال 18 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 47-25 |
کلید واژه | آموزش و پرورش تمایلات جنسی تربیت جنسی نظام آموزشی رویکرد انتقادی خط مشی آموزش و پرورش ایران خط مشی گذاری تربیت جنسی نوجوانان نظام آموزشی ایران خط مشیهای عملی خط مشی مهار |
چکیده |
«تربیت جنسی» یکی از پیچیدهترین و مهمترین ابعاد تعلیم و تربیت و از موضوعات مهم حوزه اجتماعی است که در چگونگی شکلگیری شخصیت انسان نقش بسزایی داشته و بر افکار، عواطف و رفتارهای وی تأثیرگذار است. نظر به اینکه تحلیل مباحث نظری و خطمشیهای عملی حوزه تربیت جنسی میتواند زمینهساز روشنگری و تنویر اذهان محققان و متولیان امر تربیت شود، در پژوهش حاضر که با هدف بررسی انتقادی خطمشیهای نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان با رویکرد اجتماعی انجام شد، پژوهشگر بر آن است ﺗﺎ ضمن بررسی تمامی اسناد و آئیننامههای بالادستی نظام آموزش و پرورش و با در نظرگرفتن نقاط مثبت، به نقد خطمشیها و رویکردهای این سازمان در حوزه تربیت جنسی بپردازد. نتیجۀ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن میدﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس بررسیهای انتقادی، خطمشی و رویکرد حاکم بر نگاه به تربیت جنسی در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﻳﺮان «ﻣﻬﺎر میل جنسی» اﺳﺖ، که میتوان از آن به «خطمشی ﻣﻬﺎر» تعبیر ﻛﺮد. از ویژگیﻫﺎى اﻳﻦ خطمشی ﺗﻮﺟﻪ بیشتر ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎى سلبی و تحریمی تربیت جنسی است. جلوهگری اﻳﻦ خطمشی از واقعیت میل جنسی ﺑﻪﮔﻮﻧﻪاى اﺳﺖ ﻛﻪ بیش از آﻧﻜﻪ میل جنسی را فرصتی ﺑﺮاى زندگی فضیلتﻣﻨﺪاﻧﻪ تلقی ﻧﻤﺎﻳﺪ، آن را ﺗﻬﺪﻳﺪى ﺑﺮاى زندگی ﺳﻌﺎدﺗﻤﻨﺪاﻧﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ میکند. |
کد مقاله | 46477 |
تعداد بازدید | 55 |
|