• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش احساس تنهایی، رضایت جنسی و بخشش در پیش بینی افسردگی در زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر
تعداد صفحات 23
نویسنده الهام ابراهیمی - مجید ضرغام حاجبی - شکوه نوابی نژاد
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 1 پیاپی 15
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 156-134
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  رضایت جنسی  احساس تنهایی  بخشش  تهران  خیانت زناشویی  زنان شهر تهران  خیانت  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   خیانت خانوادگی  خیانت زوج  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش احساس تنهایی، رضایت جنسی و بخشش در پیش‌بینی افسردگی در زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع کاربردی و توصیفی -همبستگی بود. ۲۵۰ نفر از زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر در شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتونا (1980)، رضایت ‌جنسی لارسون و همکاران (۱۹۹۸)، بخشش ری و همکاران (2001) و افسردگی بک (1996) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین احساس تنهایی و افسردگی رابطه مثبت معنی‌دار (۰01/0 > P) و بین رضایت جنسی و بخشش با افسردگی رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد (۰01/0 > P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 44 درصد از واریانس افسردگی در زنان آسیب‌‌دیده از خیانت همسر با احساس تنهایی، رضایت جنسی و بخشش، پیش‌بینی می‌شود (001/0 > P ، ۶61/0 = R ، ۴۳۷/0 = R2 و ۴۳۰/0 = R2 تعدیل شده). همچنین سهم احساس تنهایی بزرگتر از سایر متغیرهای پیش‌بین بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که احساس تنهایی، رضایت جنسی و بخشش بر افسردگی در زنان آسیب‌‌دیده از خیانت همسر موثر است.

کد مقاله 46434
تعداد بازدید 45

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397