• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی درمان گروهی غنی‌سازی روابط زناشویی و بخشودگی بر تمایل به جبران زنان درگیر طلاق عاطفی شهر اصفهان
تعداد صفحات 20
نویسنده هما مقیمی - طیبه شریفی - زهره لطیفی - رضا احمدی
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 1 پیاپی 15
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 101-82
کلید واژه روابط زناشویی  زنان اصفهان  اصفهان  بخشودگی  طلاق عاطفی  غنی‌سازی ارتباط  طلاق  بخشش درمانی  غنی‌سازی روابط زوجین  غنی‌سازی روابط زناشویی  تمایل به جبران  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان گروهی غنی‌سازی روابط زناشویی و بخشودگی بر تمایل به جبران زنان درگیر طلاق عاطفی شهر اصفهان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان دارای طلاق عاطفی بود که در سال 1400-1399 جهت دریافت خدمات مشاوره خانوادگی به کلینیک‌های تحت حمایت سازمان بهزیستی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 60 زن به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش اول (20 نفر)، آزمایش دوم (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش مداخله غنی‌سازی روابط زناشویی اولسون (1999) را در هفت جلسه و مداخله بخشودگی انرایت (2001) را در نه جلسه در طی دو ماه دریافت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ طلاق عاطفی گاتمن (1997) و تمایل به جبران وودیات و ونزل (2013) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه‌و‌تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد مداخله غنی‌سازی روابط زناشویی بر نمره تمایل به جبران (30/8 = F ، 001/0 = P ) و مداخله بخشودگی بر نمره تمایل به جبران (15/6 = F ، 001/0 = P ) مؤثر است و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. در ارتباط با مقایسه میزان اثربخشی مداخله غنی‌سازی روابط زناشویی و بخشودگی، نتایج نشان داد مداخله غنی‌سازی روابط زناشویی در طول زمان پایداری درمانی بیشتری در مقایسه با آموزه‌های بخشش‌درمانی دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان از مداخلات انجام گرفته در مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناسی خانواده، دادگاه‌ها و سازمان بهزیستی بهره گرفت.

کد مقاله 46433
تعداد بازدید 37

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397