• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه تجربه زیسته سالمندی در میان زنان و مردان شهر کرمانشاه
تعداد صفحات 31
نویسنده جواد افشار کهن - فاطمه قادری هرسینی
مشخصات نشریه  مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) - شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده - علمی پژوهشی پیاپی 97
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 197-167
کلید واژه تجربه زنان  سالمندان  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  دوره سالمندی  کرمانشاه  سالمندی  زنان سالمند  مردان سالمند  زنان شهر کرمانشاه  تجارب مردان  تجربه سالمندی  سالمندی زنان  
چکیده رشد سریع سالمندی جمعیت طی دهه های اخیر، پدیده ای مهم تلقی شده است. این پدیده با خود چالش های مختلفی در حوزه های گوناگون به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف آشنایی با کم و کیف تجربه زندگی سالمندان و زمینه سازی برای رفاه گروه های سنی که در مسیر سالمندی قرار دارند انجام شد و سه مسئله را مدنظر قرار داد: توصیف سالمندان از تجربه سالمندی، تفاوت تجربه زنان و مردان دراین زمینه و تاثیر شهرنشینی بر تجربه سالمندی.
مطالعه از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است. تعداد مشارکت کنندگان در تحقیق 32 نفر بوده اند و داده ها با مصاحبه ساختاریافته و نیمه ساختار یافته جمع آوری شده اند و با تکنیک هفت مرحله کلایزی مورد تحلیل قرار گرفته اند.
برخی مقولات نهایی و اصلی بدست آمده چنین یوده اند: بیماری های شایع جسمانی، الگوی تغذیه، اختلال خواب، وضعیت اقتصادی_ معیشتی، نیازهای سالمندان، سوء رفتار، خصوصیات رفتاری_اخلاقی رایج، توصیف تجربه سالمندی، خانه سالمندان، رفتار روزمره و ورود به سالمندی، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی متفاوت و مهم ترین مشکلات اجتماعی برای زنان و مردان، تشدید انزوای اجتماعی، خدمات پشتیبانی بهداشت و درمان و مشکلات فضاهای بیرونی و باز. یافته ها بیانگر آن ست که تجربه سالمندان از این مقطع همراه با رضایت و خشنودی یا توام با مشکلات متعدد و تالم می باشد. این تفاوت تجربه، متاثر از مواجهه متفاوت با مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و غیره می باشد. در این میان زنان و مردان هم تجربیاتی متفاوت از سالمندی دارند. بخشی از یافته های بدست آمده به نوعی همسو با نظریه سهام نسلی می باشد.

کد مقاله 46409
تعداد بازدید 46

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397