عنوان
|
نقش شبکههای اجتماعی مجازی در گرایش دانشجویان به ارزشهای خانوادگی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
عیسی برقی - صمد عدلیپور - سیران پاپژ |
مشخصات نشریه
|
علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
248-217 |
کلید واژه
|
دانشجو ارزشهای خانوادگی شبکههای اجتماعی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای جدید میزان استفاده میزان استفاده از رسانه رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی ارزشهای پست مدرن خانوادگی رسانههای مجازی استفاده از رسانه عضویت در شبکههای اجتماعی ارزشهای خانوادگی سنتی ارزشهای خانوادگی مدرن استفاده از شبکههای اجتماعی
|
چکیده
|
جوانان به ویژه دانشجویان از جمله گروههایی هستند که استفاده زیادی از رسانههای نوین همچون شبکههای اجتماعی مجازی دارند. این در حالی است که ورود و گسترش انواع شبکههای اجتماعی مجازی در بین افراد و خانوادههای ایرانی، این نهاد اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و موجب تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان و نگرش آنها به ارزشهای خانوادگی شده است. در این راستا، هدف نوشتار حاضر، مطالعه نقش شبکههای اجتماعی مجازی در گرایش دانشجویان به ارزشهای خانوادگی (سنتی، مدرن و پستمدرن) است. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و نظر شیوا اجرا، پیمایشی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل دادهاند. حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد شده است. شیوه نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. فرضیههای پژوهش نیز با استفاده از آزمونهای تفاوت میانگین و رگرسیون، مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، میزان استفاده از شبکههای مجازی و میزان اعتماد کاربران به محتوای مطالب شبکههای اجتماعی مجازی با تضعیف گرایش دانشجویان به ارزشهای خانوادگی سنتی، عاملی مهم در سوق یافتن دانشجویان به سمت ارزشهای خانوادگی مدرن و پستمدرن هستند.
|