عنوان
|
ضرورت آموزش جنسی جامع بر اساس مطالعهای داده بنیاد در میان دختران نوجوان شهر اصفهان |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
بهجت حاجیان - وحید قاسمی - علی ربانی خوراسگانی - عفت السادات مرقاتی خویی |
مشخصات نشریه
|
علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
111-83 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان سکسوالیته دختران اصفهان تجربه زیسته آموزش جنسی اصفهان آموزش جنسی به نوجوانان نظریه زمینهای تجارب زیسته دختران تجربه دختران روایت دختران برساخت فهم جنسی نقصان فهم جنسی جهان اروتیک
|
چکیده
|
تربیت و آموزش جنسی برای ارتقاِ دانش، تغییر نگرش افراد یک جامعه بویژه نوجوانان و جوانان همواره مورد تایید و تاکید بوده است. توانایی افراد در دستیابی به سلامت جنسی و مدیریت آن به عواملی همچون اطلاعات علمی و جامع در دسترس در مورد بدن و نحوه مدیریت صحیح آن، بلوغ، هویت جنسی و گرایش جنسی خود، اختلالات و انحرافات جنسی و همچنین به زندگی در بستری که بر آموزش و سلامت جنسی تاکید می کند و آن را رواج می دهد بستگی دارد. در این مقاله، یافته های حاصل از مطالعه روایت دختران از نیاز به آموزش جنسی جامع در جهت اصلاح فهم جنسی آنها و کاهش پیامدهای منفی منتج از کج فهمی های جنسی گزارش می شود. این پژوهش با روش نظریه زمینه ای و در رویکرد برساخت گرایانه اجرا گردیده است. مشارکت کنندگان در پژوهش، 30 دختر نوجوان 12 تا 18 ساله شهر اصفهان بودند. افراد مشارکت کننده با روش نمونه گیری هدفمند متوالی با رعایت حداکثر تنوع، شامل نمونه گیری گلوله برفی و نظری به پژوهش پیوستند و فرآیند فهم جنسی در تجربۀ زیسته آنها با تکنیک مصاحبه های انباشتی و روایت گونه مطالعه گردید. بر اساس یافته های پژوهش، روایت دختران را می توان در سه مقوله اصلی محوریت آموزش جنسی جامع، برساخت پازل فهم جنسی، و پیامدهای فهم نابهنگام و ناقص خلاصه نمود. نیاز به آموزش جنسی مفهوم مسلم فرض شده ای در بین نوجوانان است که نیازمند توجه ویژه در راستای بهبود دانش، مهارت و نگرش آنها در سن مناسب و کاهش پیامدهای منفی ناشی از نقصان فهم است.
|