• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی
تعداد صفحات 24
نویسنده محمودرضا رهبرقاضی - سید مرتضی نوعی باغبان
مشخصات نشریه  علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 54-31
کلید واژه برابری جنسیتی  زن ایرانی  تأثیر رسانه  حق انتخاب  گرایش زنان  رسانه‌های اجتماعی  تمایل به برابری جنسیتی  بی اعتنایی  بی اعتقادی  
چکیده به عقیده برخی از محققان، مدرنیته عصر جدیدی را ایجاد کرده است که به عصر ارتباطات مشهور است و بر اساس آن گسترش و تسریع تبادل اطلاعات از طریق رسانه‌های جدید باعث شده تا افراد در سراسر جهان با افکار جدیدی آشنا شده و حتی برخی اوقات هویت و افکار سنتی انسان­ها که سابقه ­ای چند هزار ساله دارد، تضعیف شده و عقاید جدیدی در جامعه ترویج یابد. در این راستا، هدف این پژوهش آزمون تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانه ­های اجتماعی بر روی تمایل زنان به برابری جنسیتی می ­باشد. جامعه آماری این پژوهش زنان بالای 18 سال ایرانی و با استفاده از یک نمونه 733 نفری است که توسط مرکز پیمایش ارزش­ های جهانی (WVS) در سال 2020 (موج هفتم) جمع ­آوری شده است. یافته ­های این پژوهش نشان می­ دهد که اولا رسانه ­های اجتماعی به طور مستقیم بر روی تمایل زنان ایرانی به برابری جنسیتی تاثیر معنی­ دار و مثبتی دارد و باعث افزایش چنین گرایشاتی در زنان می­ شود. ثانیا، رسانه­ های اجتماعی به طور غیر مستقیم و از طریق سه متغیر میانجی بی­ اعتنایی، بی­ اعتقادی و حق انتخاب نیز بر روی تمایل به برابری جنسیتی تاثیر مثبت و معنی­ داری داشته است.

کد مقاله 46357
تعداد بازدید 74

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397