عنوان | مطالعه اثربخشی آموزشهای مهارتی؛ مورد مطالعه کارآموزان زن مراکز فنی حرفهای نائین |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات آموزشی و آموزشگاهی - دانشگاه فرهنگیان - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 620-593 |
کلید واژه | مهارت آموزی کارآموزی آموزش مهارتی دورههای فنی و حرفهای نظریه زمینهای نایین (شهرستان) مطالعه اثربخشی مهارت آموزی زنان کارآموزان زن |
چکیده |
مقاله حاضر در پی مطالعه اثربخشی آموزش های مهارتی کارآموزان زن مرکز فنی و حرفه ای نایین بر اساس نظریه دادهبنیاد بود. داده های مطالعه از طریق مصاحبه هدفمند نظری با 14 نفر از کارآموزان، مدیران و مربیان مرکز فنی و حرفه ای نایین تا رسیدن به اشباع نظری گردآوری شد. دادهها به شیوه «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار داده ها، از روش «سه سوسازی» در قالب راهبردهای تطبیق توسط شرکت کنندگان و بررسی متخصصان پژوهش کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد «پدیده محوری» شامل «جایگاه، اهمیت و کیفیت مهارت آموزی زنان» بود. همچنین، «شرایط علّی» شامل چالش آمایش و برنامهریزی، توجه به سهم و نقش زنان در جامعه، توجه به علاقه، انگیزه و روحیات زنان و حرفه مندی مربیان؛ «ویژگی های زمینه ای» شامل امکانات و تجهیزات و تکنولوژی، ساختار و مدیریت آموزش های فنی، مالیه آموزش های مهارتی، محیط و اقتصاد خانواده، و قوانین و مقررات؛ «شرایط مداخله گر محیطی» شامل عوامل محیط فرهنگی -اجتماعی، سیاسی، سیاستگذاری، و اقتصادی؛ «راهبردها» شامل تبلیغات و آگاه سازی، ارتباطات و به رهگیری از تجارب داخلی و بین المللی، مشاوره و راهنمایی و استعدادیابی، حمایت خانواده و دولت؛ و پیامدها بیانکننده توسعه فردی و سازمانی، اشتغال و کارآفرینی زنان، رفاه خانواده و جامعه، و ارتقای جایگاه اجتماعی زنان بود. |
کد مقاله | 46349 |
تعداد بازدید | 34 |
|