عنوان
|
رابطه بین کارکردهای اجرایی با انسجام خانواده، تحول مثبت نوجوانی و بلوغ عاطفی در نوجوانان: نقش میانجی تنظیم هیجان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
فاطمه شریف موسوی - علیرضا مرادی - عزیزاله تاجیک اسماعیلی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی شناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
118-101 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دانشآموزان دختر تنظیم هیجانی بلوغ عاطفی انسجام خانواده قم (شهرستان) دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی کارکردهای اجرایی دانشآموزان نوجوان تحول مثبت نوجوانی تحول مثبت دانشآموزان دوره متوسطه دوم
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین کارکردهای اجرایی، انسجام خانواده، تحول مثبت نوجوانی و بلوغ عاطفی در نوجوانان انجام شد. در قالب یک طرح همبستگی از بین دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه شهر قم با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 300 دانش آموز انتخاب شد. داده های پژوهش از طریق مقیاس BRIEF2، مقیاس ارزشیابی سازشپذیری و پیوستگی خانواده، ویراست چهارم، فرم کوتاه مقیاس تحول مثبت نوجوانان، پرسشنامه بلوغ عاطفی و مقیاس تنظیم هیجان گردآوری و با استفاده از روش پیشرفته آماری مدل یابی معادلات ساختاری، با کاربرد نرم افزارهای SPSS25 و Smart PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مفروض با یافته های پژوهش بود. رابطه مستقیم بین کارکردهای اجرایی با انسجام خانواده ( 001/0 p = ؛ 33/1 = T 57/0 = β)، تنظیم هیجان (001/0 p = ؛ 05/20 = T 654/0 = β )، بلوغ عاطفی (001/0 p = ؛ 58/11 = T ؛ 653/0 = β) و تنظیم هیجان با تحول مثبت نوجوانی (001/0 p = ؛ 18/38 = T ؛ 538/0 = β) در نوجوانان دختر مثبت و معنادار بود. از سوی دیگر، رابطه مستقیم بین تنظیم هیجان با انسجام خانواده ( 11/0 p = ؛ 58/1 = T ؛ 933/0 = β) و تنظیم هیجان با بلوغ عاطفی (328/0 p = ؛ 979/0 = T ؛052/0 = β) در نوجوانان دختر مورد تائید قرار نگرفت. همچنین، تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که تنظیم هیجان در رابطه بین کارکردهای اجرایی و انسجام خانواده در نوجوانان دختر نقش میانجی کامل و در رابطه بین کارکردهای اجرایی و تحول مثبت نوجوانی و همچنین در رابطه بین کارکردهای اجرایی و بلوغ عاطفی نیز نقش میانجی جزئی ایفا کرده است. در مجموع، توجه به یافته های به دست آمده می تواند در طراحی و کاربست مداخله های شناختی و روان شناختی کارآمد جهت کاهش مشکلات و تعدیل بحران های پیش رو نوجوانان مورد استفاده پژوهشگران و درمان گران این حوزه قرار گیرد.
|