عنوان
|
شناسایی و رتبه بندی رابطه اینترنت و ماهواره بر کنشهای اجتماعی نسبت به حجاب (به روش تاپسیس و آﻧﺘﺮوپی شانون) |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
سحر نقی پور ایوکی - محسن نیازی - محمد عقیقی - امیر رستگار خالد |
مشخصات نشریه
|
مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 4 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
28-5 |
کلید واژه
|
حجاب حجاب زن اینترنت ماهواره تهران زنان شهر تهران کنشهای اجتماعی کنش عاطفی تکنیک تاپسیس (TOPSIS) منطقه 18 تهران منطقه 2 تهران آنتروپی شانون منطقه 10 تهران کنش ارزشی کنش عقلانی کنش سنتی
|
چکیده
|
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتبهبندی دادهها از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) و آنتروپیشانون استفاده شده است. بر اساس یافتهها و نتایج بهدستآمده از پژوهش، بهویژه ضریب رقابتپذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن (علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت)، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبههای بعدی بهترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کنشهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.
|