عنوان | تقابل گفتمان زنانگی و مردانگی در سینمای بیضایی (مطالعه موردی سگ کشی) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 132-113 |
کلید واژه | سینما زنانگی سینمای ایران مردانگی بازنمایی رسانهای تحلیل گفتمان فیلمهای سینمایی ایران بهرام بیضایی فیلم سینمایی تقابل گفتمانها آثار سینمایی فیلم سگ کشی سینمای بیضایی کشتن سگهای دیوانه |
چکیده |
تحلیل گفتمان، فراتر رفتن از صورتهای قابل رویت زبان و رسیدن به زمینههای اجتماعی و کشف رابطه متقابل میان زبان و فرایندهای اجتماعی است. این مقاله سعی دارد با بررسی گفتمان زنانگی و مردانگی در فیلم سگکشی، به این مساله بپردازد که سینمای بیضایی، چه دیدگاه جنسیتی را بازتولید میکند و تاثیر و تاثر دیدگاه مولف فیلم با جامعه فرهنگی اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 چگونه است. بدین منظور سعی میشود با استفاده از روش تحلیل گفتمان، لایههای «متنی»، «بینامتنی» و «بافتی» فیلم تحلیل شود. نتایج بر این مدعاست که سگکشی با پذیرفتن مبانی فمینیسم سوسیال، زنانگی را در تقابل با مردانگی میداند و زن را تحت ستم دو نظام «پدرسالاری» و «سرمایهداری» بازنمایی میکند. در این فیلم، صدق، فرهنگ، عشق، اخلاق، رنج و تعهد، دالهای پیرامونی گفتمان زنانهاند که در تقابل با دالهای پیرامونی گفتمان مردانه یعنی فریب، اقتصاد، سکس، خشونت، قدرت و خیانت قرار دارند. درنهایت باید گفت زن در جامعه سگکشی شکست میخورد و دنیای مردانه را رها کرده و به شهرستان بازمیگردد. |
کد مقاله | 46293 |
تعداد بازدید | 92 |
|