عنوان | بازنمایی سیمای زن در گفتمان مبارزه علیه سوژگی زن (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام) |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 141-118 |
کلید واژه | سیمای زن بازنمایی بازنمایی رسانهای شبکههای اجتماعی بازنمایی زن شبکههای اجتماعی مجازی سوژگی شبکههای مجازی سوژگی زنان اینستاگرام شیءوارگی اینستاگرام فارسی |
چکیده |
یکی از غنیترین حوزههای بحث اشکال بازنمایی رسانهها به هویتهای جنسیتی مربوط میشود. در این بین اینترنت و فضای وب یکی از مؤلفههای اصلی شکلگیری و بازنمایی هویت زنان در جوامع جدید است. هدف پژوهش حاضر بازنمایی سیمای زن در گفتمان مبارزه علیه سوژگی زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. جامعه مورد مطالعه صفحات مرتبط با گفتمان مبارزه علیه سوژگی زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام کاربران ایرانی است که با ملاحظات نظری و تحلیل محتوای کیفی انتخاب شدند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 6 صفحه که ماهیت پیام آنها با یکدیگر متفاوت بود، بهعنوان نمونههای تحقیق انتخاب شدند. نتایج نشان داد مقولههای نهایی بهدستآمده شامل هویتیابی بازاندیشانه، بازسازی متون اجتماعی مخدوش، برابر خواهی، جهانشمولی خواستههای زنان، رهایی سوژههای مورد انقیاد، نقد حاشیهای شدن زن، رسانه به مثابه امتداد زبان مبارزه، مقاومت نمادین بود که منطبق با گفتمان مبارزه علیه سوژگی زنان میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت شبکه اجتماعی اینستاگرام به مثابه حوزه عمومی، شرایطی را برای بازنمایی و بازسازی متفاوت از زنان فراهم نموده و زمینه مبارزه زنان علیه سوژگی و شیءوارگی در گفتمان مردسالار را مهیا ساخته و به ابزار رهایی زنان تبدیل گشتهاند. |
کد مقاله | 46291 |
تعداد بازدید | 111 |
|