عنوان | درک کودکان از کلیشههای جنسیتی (تحلیل نقاشی کودکان 6 تا 12 ساله شهر مشهد) |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 117-100 |
کلید واژه | مشاغل کلیشههای جنسیتی نقاشی مشهد تصورات قالبی جنسیتی کودکان دبستانی دانشآموزان دبستانی کودکان پیش دبستانی نقاشی کودکان شغل والدین مشاغل جنسیتی کودکان دختر کودکان پسر ادراک کودکان دانشآموزان پیش دبستانی ترسیم مشاغل |
چکیده |
کلیشهها و تصورات قالب جنسیتی، اعتقادات و باورهای فرهنگی جامعه را درباره آنچه باید نقشهای جنسیتی باشند، بازتاب میکنند. نوشتار حاضر با هدف بررسی چگونگی درک کودکان (در گروه سنی شش تا دوازده سال) از کلیشههای جنسیتی انجام شده است و رابطه این کلیشههای جنسیتی با جنس، سن، تحصیلات و شغل والدین مورد تحلیل قرار گرفته است. بدین منظور، 236 کودک از بین دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانهای شهر مشهد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این کار پژوهشی از ابزار نقاشی با موضوع ترسیم مشاغل آتشنشان، پرستار، پلیس، آشپز و خلبان (که بطور کلیشهای به جنسیت خاصی نسبت داده میشوند)، استفاده شده است. نتایج نشان دادند که بین کلیشههای جنسیتی در ترسیم مشاغل، در دو گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین مشخص شد هر جنس، شغلی را که به آن جنس نسبت داده میشود را کلیشهایتر ترسیم نموده است. بر حسب سن، کودکان کمتر از 8 سال در انتخاب جنسیت مشاغل کلیشهایتر عمل کردند که این تفاوت سنی در سطح اطمینان 95 درصد معنادار میباشد. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد کلیشههای جنسیتی در ترسیم مشاغل، برحسب تحصیلات پدر تفاوت معناداری دارد. در نهایت، نتایج پژوهش بر مبنای نظریه طرحواره جنسیتی بم و اکتسابی بودن کلیشهها، تأیید میکند که میتوان با استفاده از مجراهای تأثیرگذار بر فرایند اجتماعی شدن و یادگیری در کودکان این کلیشهها را کمرنگتر کرد. |
کد مقاله | 46290 |
تعداد بازدید | 91 |
|