• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان درک کودکان از کلیشه‌های جنسیتی (تحلیل نقاشی کودکان 6 تا 12 ساله شهر مشهد)
تعداد صفحات 18
نویسنده سمانه شاهی صنوبری - مجید فولادیان - مونا خیامی - ملیحه افشار کهن
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر شماره 4 پیاپی 13
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 117-100
کلید واژه مشاغل  کلیشه‌های جنسیتی  نقاشی  مشهد  تصورات قالبی جنسیتی  کودکان دبستانی  دانش‌آموزان دبستانی  کودکان پیش دبستانی  نقاشی کودکان  شغل والدین  مشاغل جنسیتی  کودکان دختر  کودکان پسر  ادراک کودکان  دانش‌آموزان پیش دبستانی  ترسیم مشاغل  
چکیده کلیشه‌ها و تصورات قالب جنسیتی، اعتقادات و باورهای فرهنگی جامعه را درباره آنچه باید نقش‌های جنسیتی باشند، بازتاب می‌کنند. نوشتار حاضر با هدف بررسی چگونگی درک کودکان (در گروه سنی شش تا دوازده سال) از کلیشه‌های جنسیتی انجام شده است و رابطه این کلیشه‌های جنسیتی با جنس، سن، تحصیلات و شغل والدین مورد تحلیل قرار گرفته است. بدین منظور، 236 کودک از بین دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستان‌های شهر مشهد به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این کار پژوهشی از ابزار نقاشی با موضوع ترسیم مشاغل آتش‌نشان، پرستار، پلیس، آشپز و خلبان (که بطور کلیشه‌ای به جنسیت خاصی نسبت داده می‌شوند)، استفاده شده است. نتایج نشان دادند که بین کلیشه‌های جنسیتی در ترسیم مشاغل، در دو گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین مشخص شد هر جنس، شغلی را که به آن جنس نسبت داده می‌شود را کلیشه‌ای‌تر ترسیم نموده است. بر حسب سن، کودکان کمتر از 8 سال در انتخاب جنسیت مشاغل کلیشه‌ای‌تر عمل کردند که این تفاوت سنی در سطح اطمینان 95 درصد معنادار می‌باشد. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد کلیشه‌های جنسیتی در ترسیم مشاغل، برحسب تحصیلات پدر تفاوت معناداری دارد. در نهایت، نتایج پژوهش بر مبنای نظریه طرحواره جنسیتی بم و اکتسابی بودن کلیشه‌ها، تأیید می‌کند که می‌توان با استفاده از مجراهای تأثیرگذار بر فرایند اجتماعی شدن و یادگیری در کودکان این کلیشه‌ها را کمرنگ‌تر کرد.

کد مقاله 46290
تعداد بازدید 54

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397