عنوان | ظهور شبه فمینیسم نئولیبرال در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 72-48 |
کلید واژه | زن ایرانی زنانگی مادرانگی اینستاگرام فراتحلیل کیفی اینفلوئنسر زنان اینفلوئنسر تحلیل گفتمان بصری اینستاگرامر اینستاگرام فارسی فمینیسم نئولیبرال متن کاوی |
چکیده |
پلتفرم های جدید و رسانههای اجتماعی، محیطی منحصر بهفرد را برای خلق، گسترش و استمرار گفتمانهای مدرن و نئولیبرال زنانگی و مادری از طریق بسترهای دیجیتال، بصری و اجتماعی ارائه میدهند. در همین راستا، سوال پژوهش پیش رو این است که آیا می توان شواهدی از فمینیسم نئولیبرال، در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی یافت؟ برای پاسخ به این سوال، در ادبیات نظری به چیستی گفتمان فمینیسم نئولیبرال و اصول اساسی آن پرداخته و متن کاوی 100 مقاله انگلیسی منتشر شده با محوریت فمینیسم نئولیبرال، با استفاده از نسخۀ 1 .6.16 نرم افزار VOSviewer version و روش تجسم بخشی به خوشه های تراکمی انجام شده است. در ادامه و در مرحله نخست پژوهش، بر اساس فراتحلیل 12 پژوهش که پیشتر در رابطه با موضوع زنانگی و مادرانگی در اینستاگرام زنان ایرانی انجام شده اند، به این سوال پاسخ داده شده است که زنانگی و مادرانگی چگونه در اینستاگرام زنان ایرانی بازنمایی شدهاست؟. سپس با انطباق میان آنچه در بازنمایی زنانگی و مادرانگی در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی مشاهده شده و آنچه در تعریف و اصول اساسی فمینیسم نئولیبرال ذکر شده، به پرسش تحقیق پاسخ داده شده است. همچنین در مرحله دوم پژوهش با تحلیل گفتمان بصری 200 تصویر از 10 صفحه اینستاگرام زنان اینفلئونسر ایرانی، یافته های بیشتری برای مدعای پژوهش و پاسخ به سوال آن ارائه شده است. شش مضمون فرعی حاصل از تحلیل گفتمان، شامل «مراقبتهای جسمی روزانه»، «انتخاب شخصی»، «پیشرفت فردی»، «منطق بازار»، «مصرفگرایی» و «خانواده خوشبخت»، حاکی از ظهور شبه فمینیسم نئولیبرال در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی است. |
کد مقاله | 46289 |
تعداد بازدید | 97 |
|