عنوان | بازنمایی پایگاه اجتماعی زن در سینمای عامه پسند ایران در دهه 70 |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 47-24 |
کلید واژه | فیلم زن در سینما ایدئولوژی زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران پایگاه اجتماعی زنان بازنمایی پایگاه اجتماعی فیلمهای ایرانی دهه هفتاد بازنمایی رسانهای فیلم قرمز هژمونی بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران فیلمهای عامه پسند فیلم سینمایی سینمای دهه 70 هژمونی مردسالار سینمای عامه پسند فیلم سگ کشی فیلم شوکران |
چکیده |
سینما یکی از انواع رسانههاست که اهمیت فراوانی دارد زیرا بر باورهای افراد تأثیرگذار است. رسانهها ممکن است در فرآیند بازنمایی به تحریف واقعیت بپردازند. موضوع زن و تلقی هر فرهنگ و نحوهی ارائهی الگو از شخصیت زن در تولیدات فرهنگی، از بهترین شاخصها در ارزیابی عملکرد یک نظام است؛ بنابراین انجام پژوهشی با هدف بازنمایی پایگاه اجتماعی زن در سینمای عامهپسند ایران در دههی 70 ضروری است. 3 فیلم برای تحلیل انتخاب شدهاند. نمونهگیری از بین کلیهی فیلمهای عامهپسند به روش هدفمند انجامگرفته است. فیلمهای انتخابشده عبارتاند از: قرمز، سگکشی و شوکران. نتایج نشان میدهد در دههی 70 در این سه فیلم توجه ویژهای به سمت زنان و مسائل آنان وجود دارد، اما هر یک از زنان در برابر مردانی قرار میگیرند که اندوختهی ذهنیشان برخاسته از هژمونی مردسالارانه است که به باور گرامشی رضایتی خودانگیخته و جایگزینی برای قدرت اجتماعی مردان است. واکنش زنان در برابر سلطهی مردان، فریاد عاملیت است؛ اما طغیان مردسالاری در برابر آنان قرار دارد، زیرا روابطی که زنان در جامعه تجربه میکنند تحت تأثیر ایدئولوژی است که آلتوسر آن را بدفهمی میداند. زنان ساختار جنسیتی مبتنی بر زنان/مردان را میشکنند تا سنتی نباشند اما مدرن هم نیستند. برخلاف شهرت سینمای دههی 70 به سینمای زن، وقوع سرکوبی از جنس سختافزاری و سرد توسط ساختار ایدئولوژیک، ویژگی سینمای این دهه است. |
کد مقاله | 46288 |
تعداد بازدید | 90 |
|