• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی پایگاه اجتماعی زن در سینمای عامه پسند ایران در دهه 70
تعداد صفحات 24
نویسنده شیوا آقابزرگی‌زاده - مهران سهراب‌زاده - اسداله بابایی‌فرد
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر شماره 4 پیاپی 13
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 47-24
کلید واژه فیلم  زن در سینما  ایدئولوژی  زنان در فیلم سینمایی  سینمای ایران  زن در سینمای ایران  پایگاه اجتماعی زنان  بازنمایی  پایگاه اجتماعی  فیلم‌های ایرانی  دهه هفتاد  بازنمایی رسانه‌ای  فیلم قرمز  هژمونی  بازنمایی زن   فیلم‌های سینمایی ایران  فیلم‌های عامه پسند  فیلم سینمایی  سینمای دهه 70  هژمونی مردسالار  سینمای عامه پسند  فیلم سگ کشی  فیلم شوکران  
چکیده سینما یکی از انواع رسانه‌هاست که اهمیت فراوانی دارد زیرا بر باورهای افراد تأثیرگذار است. رسانه‌ها ممکن است در فرآیند بازنمایی به تحریف واقعیت بپردازند. موضوع زن و تلقی هر فرهنگ و نحوه‌ی ارائه‌ی الگو از شخصیت زن در تولیدات فرهنگی، از بهترین شاخص‌ها در ارزیابی عملکرد یک نظام است؛ بنابراین انجام پژوهشی با هدف بازنمایی پایگاه اجتماعی زن در سینمای عامه‌پسند ایران در دهه‌ی 70 ضروری است. 3 فیلم برای تحلیل انتخاب‌ شده‌اند. نمونه‌گیری از بین کلیه‌ی فیلم‌های عامه‌پسند به روش هدفمند انجام‌گرفته است. فیلم‌های انتخاب‌شده عبارت‌اند از: قرمز، سگ‌کشی و شوکران. نتایج نشان می‌دهد در دهه‌ی 70 در این سه فیلم توجه ویژه‌ای به سمت زنان و مسائل آنان وجود دارد، اما هر یک از زنان در برابر مردانی قرار می‌گیرند که اندوخته‌ی ذهنی‌شان برخاسته از هژمونی مردسالارانه است که به باور گرامشی رضایتی خودانگیخته و جایگزینی برای قدرت اجتماعی مردان است. واکنش زنان در برابر سلطه‌ی مردان، فریاد عاملیت است؛ اما طغیان مردسالاری در برابر آنان قرار دارد، زیرا روابطی که زنان در جامعه‌ تجربه می‌کنند تحت‌ تأثیر ایدئولوژی است که آلتوسر آن را بدفهمی می‌داند. زنان ساختار جنسیتی مبتنی بر زنان/مردان را می‌شکنند تا سنتی نباشند اما مدرن هم نیستند. برخلاف شهرت سینمای دهه‌ی 70 به سینمای زن، وقوع سرکوبی از جنس سخت‌افزاری و سرد توسط ساختار ایدئولوژیک، ویژگی سینمای این دهه است.

کد مقاله 46288
تعداد بازدید 53

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397