• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل اقتصادی و جمعیت‌شناختی مؤثر بر مشارکت اقتصادی زنان روستایی در استان‏‌های ایران با تأکید بر منحنی سن مشارکت
تعداد صفحات 22
نویسنده مهسا خانه کشی - زهرا (میلا) علمی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) سال 14 پیاپی 53
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 42-21
کلید واژه مشارکت زنان  زنان روستایی  مشارکت اقتصادی زنان  ایران  زنان در بازار کار  فعالیت‌های اقتصادی زنان روستایی  مشارکت زنان روستایی  عوامل اجتماعی  مشارکت اقتصادی  عوامل جمعیت‌شناختی  فعالیتهای اقتصادی  مناطق روستایی  آموزش زنان  مشارکت اقتصادی زنان روستایی  عوامل اقتصادی  فعالیت اقتصادی زنان  عوامل مؤثر بر مشارکت زنان  استان‌های ایران  روستاهای ایران  داده‌های استانی  وضع فعالیت اقتصادی  داده‌های شبه تابلویی  منحنی سن مشارکت  منحنی سن مشارکت اقتصادی  
چکیده این مطالعه بررسی اثر عوامل اقتصادی- اجتماعی بر وضعیت فعالیت اقتصادی زنان در مناطق روستایی استان‌های ایران با تاکید بر آموزش و منحنی سن-مشارکت مورد توجه قرار گرفت. از این رو، این پژوهش با استفاده از ریزداده‌های طرح هزینه و درآمد خانوار روستایی در چارچوب داده‌های شبه تابلویی انجام‌گرفت. نتایج حاصل از به‌کارگیری مدل لاجیت و روش حداکثر درستنمایی برای مطالعۀ عوامل موثر بر احتمال مشارکت زنان روستایی، با نمونه ‏ای شامل ۲۸۲۶۵ زن روستایی، نشان دهندۀ رابطه‌ای به ‌صورت U وارونه بین سن و احتمال مشارکت زنان بوده‏ است؛ به عبارتی، احتمال ورود زنان جوان در گروه سنی 34-25 سال به بازار کار، بیش از سایر گروه‏ های سنی بوده‌ است. مطلقه، بیوه یا مجرد بودن زن، در مقایسه با متأهل بودن او، بر مشارکت زنان روستایی تاثیر مثبت دارد. بنابراین، با توجه به افزایش نرخ طلاق و نرخ تجرد در ایران، سیاست‏گذار اقتصادی باید به دنبال چاره‏ اندیشی و ارائه راه‏کار مناسب در سال‌های پیش‏رو باشد. محصل بودن زنان و حضور فرزند زیر 6 سال در خانوار، بر احتمال مشارکت زنان در بازار کار اثر منفی دارد درحالی‏که اثر سطح آموزش بر مشارکت زنان U شکل است که نشان از دوگانگی بازار کار زنان در اقتصاد ایران دارد. در یک نگاه کلی، با در نظر گرفتن آیینه جمعیتی و فراوانی جمعیت زنان در سنین حدود 35-25 سال، تمایل بیشتر به مشارکت در گروه‌های سنی 34-25 و 44-35 سال و اشتغال بخش قابل توجهی از جمعیت زنان روستایی به تحصیل، در سال‏ های پیش‏رو، افزایش مشارکت زنان روستایی در بازار کار، دور از ذهن نیست.

کد مقاله 46277
تعداد بازدید 75

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397