عنوان
|
اثر کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه برند گردشگری کشاورزی زنان (مورد مطالعه: منطقه مورد مطالعه اورامانات) |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
یزدان شیرمحمدی - فریده رمضانی - اسماعیل نصیری هند خاله - آمنه کمالی سروستانی |
مشخصات نشریه
|
زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 14 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1402 |
محدوده صفحات
|
60-43 |
کلید واژه
|
توانمندسازی زنان کارآفرینی توانمندسازی روانشناختی زن گردشگر کارآفرینی زنان توانمندسازی اقتصادی توانمندسازی گردشگری توانمندسازی سیاسی توانمندسازی اجتماعی توسعه گردشگری اورامان (منطقه) توانمندسازی سیاسی زنان گردشگری زنان توسعه گردشگری پایدار درک کار بانوان گردشگری کشاورزی
|
چکیده
|
توانمندسازی زنان به یکی از اجزای حیاتی توسعه گردشگری پایدار در مقاصد گردشگری تبدیل شده است. در همین حال، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، پنجمین هدف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. همچنین، صنعت گردشگری میتواند زمینه مناسبی برای کارافرینی و مشارکت بانوان در کار و گردشگری کشاورزی ایجاد کند. با معرفی کارآفرینی زنان، مشارکت زنان در روند توسعه اقتصادی به طرق گوناگون افزایش یافته است. با این وجود، موانع بسیاری در زمینه توانمندسازی زنان در دستیابی به کارآفرینی وجود دارد، همچنین، درک کار بانوان در جوامع گوناگون متفاوت میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه گردشگری کشاورزی از راه توانمند سازی روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان است. یک چارچوب چهار بعدی برای اندازهگیری توانمندی استفاده گردید که شامل ابعاد (1) اقتصادی، (2) روانی، (3) اجتماعی و (4) سیاسی میشود. پژوهش حاظر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت یک پژوهش توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه مورد مطالعه شامل بانوان گردشگری هستند که به روستای اورامانات سفر کرده و گردشگری کشاورزی را تجربه نموده اند. روش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی در دسترس انجام شد. جهت انتخاب نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد. نتایج نشان داد که کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه گردشگری کشاورزی از راه توانمند سازی روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان موثر است.
|