عنوان | پیش بینی حس انسجام زنان دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس خودکارآمدی و حمایت اجتماعی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 16 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 39-27 |
کلید واژه | حمایت اجتماعی زنان تبریز اختلال یادگیری خودکارآمدی تبریز کودکان با نیازهای خاص مادران فرزندان با نیازهای ویژه ناتوانی یادگیری حس انسجام |
چکیده |
بسیاری از اعضای خانواده خصوصاً مادران از اثرات منفی داشتن یک کودک با نیازهای ویژه خصوصاً کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری رنج میبرند. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی حس انسجام زنان دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس حمایت اجتماعی و خودکارآمدی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تبریز در سال 1400 بود که از بین آنها با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های حس انسجام، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی را تکمیل نمودند. اطلاعات به دست آمده با روش آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار 17-SPSS تجزیه تحلیل گردید. یافته ها نشان داد خودکارآمدی (001/0 p = ، 177/0 β =) و حمایت اجتماعی (001/0 p = ، 289/0 β =) به طور همزمان 15 درصد از تغییرات «حس انسجام» مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری را تبیین می کنند. با استفاده از نتایج می توان پیشنهاد نمود با برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی در تشریح نقش حمایت اجتماعی و تقویت خودکارآمدی در جهت تقویت حس انسجام مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری اقدام نمود. |
کد مقاله | 46259 |
تعداد بازدید | 77 |
|