عنوان | مقایسه تأثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 10 |
تاریخ انتشار | دى - 1401 |
محدوده صفحات | 202-193 |
کلید واژه | باورهای ارتباطی دانشجویان در آستانه ازدواج سبک اولسون آموزش پيش از ازدواج جوانان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول ترس از ازدواج آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی |
چکیده |
زمینه و هدف: جوانان در آستانه ازدواج از یک ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل مربوط به آن رنج میبرند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود. روش کار: تحقیق نیمهآزمایشی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. بدین منظور از بین دانشجویان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول 45 نفر به طور داوطلب به عنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به طور تصادفی به سه گروه آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی، رویکرد ال سون و کنترل تقسیم شده و بعد از تکمیل فرم رضایت نامه، پرسش نامه های باورهای ارتباطی آیدلسون واپشتاین (۱۹۸۲) و ترس از ازدواج ریچارد و همکاران (2007) را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس گروه های آزمایش 90 جلسه 90 دقیقه ای مداخله مربوط به خود را دریافت کردند. در نهایت تمام آزمودنی ها مجدداً پرسش نامه ها را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای ارتباطی در سه مرحله تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 ≥ P). همچنین بین دو گروه تجربی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 = P). از طرف دیگر مشخص شد بین پیشآزمون با پسآزمون (001/0 = P) و پیشآزمون با پیگیری (001/0 = P) تفاوت معنیداری وجود دارد، اما پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، استفاده از دو نوع مداخله جهت کاهش ترس از ازدواج به زوجین توصیه می شود. |
کد مقاله | 46251 |
تعداد بازدید | 68 |
|